Για τ ο βιβλιο Ιστοριας της εκτης δημοτικου

Η αναταραχη τελειωσε με την αποσυρση του απο τον νεο πολυχρονεμενο μας υπουργο παιδειας ο οποιος προφανως εμαθε το μαθημα του απο το παθημα της προηγουμενης πολυχρονεμενης μας υπουργου παιδειας. Οι αντιδρασεις σε αυτην την καταληξη του βιβλιου αντικατοπτριζουν την ιδεολογικη πλεον θεση που πηραν οι διαφορες πλευρες, και υπηρχαν πολλες πλευρες.

Απο τη μερια των επικριτων, υπηρχαν εκεινοι που εκαναν την πολεμικη τους απο καθαρα εθνικιστικες αφετηριες, ειτε η ηλιθια ακροδεξια του Καρατζαφερη, ειτε η υπουλη, πλατια δεξια του Χριστοδουλου (να’ναι καλα ο ανθρωπος), ειτε η διανοουμενη δεξια του Παπαθεμελη, παρεα με εκεινες τις δυναμεις της καθεστωτικης δεξιας που προσπαθησαν να την καλοπιασουν, οπως ο Καραμανλης και ο Στυλιανιδης. Υπηρχαν ομως και οι επικριτες που ξεκινουσαν απο αριστερες θεσεις, θεωρωντας οτι το βιβλιο ηταν η εκφραση της νεοταξικης, ιμπεριαλιστικης ισοπεδωσης της ιστοριας και της εθνικης ταυτοτητας, με χαρακτηριστικοτερο παραδειγμα τον Σταθη του Ναυτιλου της Ελευθεροτυπιας.

Με τους πρωτους, που ηταν και οι περισσοτεροι, δεν βλεπω κανεναν λογο να ασχοληθω. Ο εθνικισμος τους κρινεται απο τη γνωστη φραση του ιδιου του εθνικου μας ποιητη, του Σολωμου: “Εθνικον το Αληθες”, οχι το αντιθετο. Προκειται για εκεινους που ακομα και οταν τους παρουσιαζονται ακραδαντες αποδειξεις που γελοιοποιουν τους εθνικους μυθουν, εκεινοι αρνουνταν πεισματικα να σταματησουν να τους πιστευουν και να τους διδασκουν, γιατι για εκεινους η ιστορια δεν εχει καμια αξια παρα μονο σαν εργαλειο. Δεν ειναι η αληθεια που τους ενδιαφερει, αλλα το πώς μπορουν να την χρησιμοποιησουν για να φτιαξουν και αλλους “Ελληνοχριστιανους”. Και αν παρουμε καθολου στα σοβαρα τον Σολωμο, προκειται για αυτους ακριβως τους εμπορους πατριδας που ειναι οι χειροτεροι εχθροι του Εθνους. Αυτοι ειναι τα “αντεθνικα στοιχεια”, οι τελευταιοι που θα με ενδιεφερε η γνωμη τους για ενα βιβλιο ιστοριας.

Οι δευτεροι, ειναι οι μεγαλοι παρεξηγημενοι, εκεινοι που βρεθηκαν να εχουν δικιο αλλα τους οποιους διαφοροι χωρις πολλα πολλα συνυπολογισαν στους προηγουμενους. Το μονο ψεγαδι που μπορω να βρω στη σταση τους ειναι οτι τη στιγμη που υπερασπιζονταν την ιστορικη αληθεια απεναντι σε μια φουκουγιαμικη-“after all, it’s good for business” αντιληψη στρογγυλεματος του παρελθοντος, δεν εβαλαν μπροστα με την ιδια θερμη την απαιτηση να εξιστορηθει ολοκληρη η αληθεια, οπως για παραδειγμα οτι η ιστορια του Νεου Ελληνισμου εχει και πολλες θεοσκοτεινες σελιδες. Αυτο μπορω να το αποδοσω μονο σε τακτικη, οτι θεωρησαν πως στην παρουσα φαση το σημαντικοτερο ειναι να αντικρουστει το στρογγυλεμα και ο νεοταξιτικος ιστορικος αναθεωρητισμος. Ειναι αυτοι οι εξ’ αριστερων επικριτες του βιβλιου που εχουν κατα τη γνωμη μου αυτη τη στιγμη τη μεγαλυτερη ηθικη υποχρεωση να φωναξουν για τα προβληματα του παλιου βιβλιου ιστοριας που διδασκεται ξανα ακομα δυνατοτερα απο οτι φωναζαν πριν.

πηγη: wikicommons, αδεια χρησης: CC-by-sa-2.5

Απο τη μερια των υπερασπιστων, υπηρξαν εκεινοι που υπερασπιζονταν την ουσια του βιβλιου, θεωρωντας οτι ηταν ενα θετικο βημα στην υπερβαση του εγγενους νεολληνικου εθνικισμου, και ενα απαραιτητο βημα προς την συμφιλιωση των λαων, οπως εκανε το μεγαλυτερο μερος του Συνασπισμου. Υπηρχαν και εκεινοι που υπερασπιζονταν την διαδικασια, τους θεσμους και το ρολο τους, επιμενοντας οτι οι αποφασεις για ενα τετοιο θεμα ηταν “αρμοδιοτητα των τεχνοκρατων” του Παιδαγωγικου Ινστιτουτου και της Ακαδημιας Αθηνων, δινοντας εμφαση στη νομιμοτητα, με κυριο εκφραστη την πολυχρονεμενη μας πρωην υπουργο.

Οι πρωτοι κατα τη γνωμη μου πατανε ταυτοχρονα σε δυο βαρκες, εχοντας ταυτοχρονα και δικιο αλλα και αδικο. Ο νεοελληνικος εθνικισμος οντως ειναι η μεγαλυτερη καταρα του Ελληνισμου, γεγονος που γινεται σαφεστερο αν σκεφτει κανεις σε ποιες βασεις εχει χτιστει αυτος ο εθνικισμος. Το λαθος τους ομως ειναι οτι, οπως περιγραφει ο Νεγκρι, προσπαθωντας να πολεμησουν τον εθνικισμο, πεφτουν στην αγκαλια της Αυτοκρατοριας. Γιατι ο εθνικισμος δεν καταπολεμαται με την αποκρυψη και τα στρογγυλεματα, αλλα με την εξιστοριση της ιστορικης αληθειας, κατω απο την οποια καταρρεουν ολα τα μυθευματα και οι χαζομαρες των εθνικιστων.

Οι δευτεροι, ειναι περιπου τελειως βαρετοι. Αλλωστε με την πρωτη ευκαιρια, το κομμα της κυριας Γιαννακου απεδειξε πως το διακυβευμα δεν ηταν η νομιμοτητα και οι θεσμοι, αλλα οι ψηφοι του πολυποθητου “μεσαιου χωρου”…

Υπαρχει και η τριτη θεση, που και εγω προσωπικα πηρα απο την αρχη (οπως πιστοποιειται απο το Εγγραφο “Σας τα λεγα”, υπ αριθ. #23342-α/2/2006), η οποια λεει πως το θεμα ηταν χωρις ουσια απο μονο του, αφου καθε βιβλιο ιστοριας που γραφεται απο τους κρατουντες σιγουρα δεν θα λεει την αληθεια. Κοντα σε αυτο νομιζω οτι μπορουμε να βαλουμε τη θεση που πηρε το ΚΚΕ και η ΚΟΕ. Το προηγουμενο βιβλιο, που τωρα επανηλθε, περναει τροχαδην τις σκοτεινες σελιδες της δικης μας ιστοριας (οπως πχ η σφαγη της Τριπολιτσας) και στεκεται στις βαρβαροτητες της αλλης πλευρας, οπως τη σφαγη της Χιου και γενικα μενει στα πλαισια του νεοελληνικου εθνικου μας μυθου, με το κρυφο σχολειο, το λαβαρο της Αγιας Λαυρας κτλ. Το νεο βιβλιο ξεχναει τα παντα, με την Μικρασιατικη Καταστροφη να γινεται “συνωστισμος”. Απο ενα βιβλιο που εκρυβε τη μιση ιστορια, μας ηρθε ενα βιβλιο που εκρυβε ολοκληρη την ιστορια και δεν θελουμε ουτε το ενα ουτε το αλλο.

Σε καθε περιπτωση παντως, το θεμα του τεως νεου βιβλιου Ιστοριας μπορει να θεωρειται ληξαν αφου και η συγγραφικη ομαδα δηλωσε οτι δεν θα το κυνηγησει. Το ζητουμενο ειναι, για οποιον θεωρει οτι τα σχολικα βιβλια Ιστοριας μπορουν ποτε να βελτιωθουν ουσιαστικα, να συνεχιστει η κοινωνικη κατακραυγη του παλιου βιβλιου αυτη τη φορα. Το εγραψα και παραπανω αλλα θα το ξαναγραψω: ειδικα εκεινοι που αντιδρουσαν απο αριστερες μπαντες εχουν ηθικη υποχρεωση να φωναζουν δυο φορες πιο δυνατα για τις ανακριβειες, τα στρογγυλεματα και τα εθνικιστικα μυθευματα που περιεχονται στο παλιο βιβλιο (ακους Θοδωρη?).

Για τ ο βιβλιο Ιστοριας της εκτης δημοτικου

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s