Το Ελληνικο Ολοκαυτωμα

Η 28η Οκτωβριου εκτος απο το ΟΧΙ και τον Ελληνοιταλικο πολεμο, εχει καθιερωθει πια να ειναι ημερα μνημης και για την Ναζιστικη κατοχη και την Εθνικη Αντισταση. Μια σημαντικοτατη ομως πτυχη της κατοχικης ιστοριας που συνηθως περναει στα ψιλα ειναι η μοιρα των Ελληνων Εβραιων και το Ολοκαυτωμα στην Ελλαδα.

Εβραικες κοινοτητες υπηρχαν στην Ελλαδα απο τα Ελληνιστικα ακομα χρονια. Αποτελεσαν αλλωστε τη μαγια του Χριστιανισμου στην Ελλαδα, στα πρωτα ταξιδια του αποστολου Παυλου και επεζησαν ακμαιες μεχρι το Ολοκαυτωμα. Οι Ελληνες αυτοι Εβραιοι, οι Ρωμανιωτες, ανεπτυξαν μια διαλεκτο των Ελληνικων με Εβραικα στοιχεια και Εβραικο αλφαβητο γνωστη σαν Γεβανικα και οι ελαχιστοι Ρωμανιωτες που εχουν μεινει στην Ελλαδα σημερα, αποτελουν την αρχαιοτερη Ευρωπαικη Εβραικη κοινοτητα.

Περα απο τους Ρωμανιωτες, η πλειοψηφια των Ελληνων Εβραιων ηταν και ειναι Σεφαρδιτες Εβραιοι. Οταν το 1492 οι Ισπανοι μοναρχες εδιωξαν μαζικα τους Εβραιους απο την Ισπανια, ο Σουλτανος Βαγιαζητ ο Β’ τους επετρεψε να εγκατασταθουν στην Οθωμανικη Αυτοκρατορια. Η πλειοψηφια των Σεφαρδιτων εγκατασταθηκε στη Θεσσαλονικη, η οποια σταδιακα εγινε η πολη με τον μεγαλυτερο πληθυσμο Σεφαρδιτων στον κοσμο, στην οποια μαλιστα οι Εβραιοι ηταν πλειοψηφια. Στη γλωσσα των Σεφαρδιτων, τα Λαντινο, η Θεσσαλονικη εφτασε να ονομαζεται “La Madre de Israel”, η “Μανα του Ισραηλ”. Ακομα και σημερα οι περισσοτεροι εναπομειναντες Ελληνες Εβραιοι ειναι Σεφαρδιτες.

Στην Ελλαδα, συμφωνα με τον ιστορικο Γκλενυ, οι Εβραιοι δεν αντιμετωπισαν ποτε κατι τοσο ερεβωδες σαν τον Βορειοευρωπαικο αντισημητισμο. Υπηρχαν βεβαια κατα καιρους εντασεις, αλλα θα μπορουσαμε να πουμε οτι αυτες εντασσονταν στον γενικοτερο εθνικιστικο αναβρασμο των Βαλκανιων. Ηταν αρα τελειως απροετοιμαστοι ακομα και να διανοηθουν την πιθανοτητα να απελαθουν σε Στρατοπεδα Εξοντωσης.

Μωσαικο συναγωγης του 300 μΧ στην Αιγινα
πηγη: Wikipedia

Με την εκρηξη του Ελληνοιταλικου πολεμου, οι Ελληνες Εβραιοι, σαν αναποσπαστο κομματι της Ελληνικης κοινωνιας, συμμετειχαν στην αντιφασιστικο αγωνα. Ο Χαλκιδιωτης Εβραιος και Εθνικος Ηρωας, συνταγματαρχης Μαρδοχαίος Φριζής ηταν ο πρωτος ανωτερος αξιωματικος που σκοτωθηκε στο Αλβανικο Μετωπο: επεσε ηρωικα στις 5/12/1940, βορειοανατολικα της Πρεμετης, πολεμωντας εναντιον της μεραρχιας “Τζουλια”. Χαρακτηριστικο κατα τη γνωμη μου ειναι οτι σύμφωνα με αφήγηση του εγγονού του, επίσης Μαρδοχαίου Φριζή, ο Ορθοδοξος παπάς του στρατεύματος του έκλεισε τα μάτια με την επιθανάτια εβραϊκή προσευχή: «Άκουσε Ισραήλ, ο Κύριος ο Θεός σου, ο Κύριος είναι ένας».

Με την ολοκληρωση της καταληψης της Ελλαδας απο τους Ναζι, η χωρα χωριστηκε στις τρεις ζωνες κατοχης. Η Θεσσαλονικη, οπου ζουσαν και οι περισσοτεροι Εβραιοι, περασε εξαρχης σε Γερμανικο ελεγχο, ενω μετα το 1943 και την συνθηκολογηση της Ιταλιας, ολοκληρη η Ελλαδα. Το τι ακολουθησε περιεχει τοσο λαμπροτατες στιγμες της Ελληνικης ιστοριας, οσο και καποιες απο τις σκοτεινοτερες. Η Ελλαδα εχασε τουλαχιστον το 80% των Εβραιων της, ενα απο τα υψηλοτερα ποσοστα στην Ευρωπη, ενω οι το πολυ 10,000 που επεζησαν, το οφειλουν στις προσπαθειες της Αντιστασης και τη σθεναρη σταση της Εκκλησιας της Ελλαδας αλλα και σε απλους Ελληνες πολιτες που εδωσαν καταφυγιο στους Εβραιους γειτονες τους.

Τη χειροτερη μοιρα φυσικα ειχαν οι Εβραιοι της Θεσσαλονικης που βρεθηκαν εξαρχης κατω απο Ναζιστικη διοικηση. Ηδη απο το καλοκαιρι του 1942 ολοι οι Εβραιοι αναγκαστηκαν να μετακομισουν σε Γκετο στη Δυτικη Θεσσαλονικη, να φορουν το κιτρινο αστερι του Δαβιδ, η κοινοτητα αναγκαστηκε να πληρωσει τεραστια ποσα για “προστασια”, ενω ολοι οι ενηλικες ανδρες επιστρατευτηκαν σε ταγματα εργασιας οπου υποκειναν σε ξυλοδαρμους και εξευτελισμους απο τους Ναζι. Στις 15/3/1943 οι Ναζι αρχισαν να στελνουν καθε τρεις μερες καραβιες απο 2,000 ανθρωπους τη φορα στο Αουσβιτς. Μεχρι την απελευθερωση, η Θεσσαλονικη θα εχανε το 94% των Εβραιων της.

Οι Εβραιοι της Θεσσαλονικης ηταν ευκολα θυματα για τη Ναζιστικη κρεατομηχανη: η πολη ειχε μεγαλη πυκνοτητα Εβραιων που μιλουσαν Λαντινο και ηταν ευκολο να αποκαλυφθουν. Ταυτοχρονα, μη εχοντας εμπειριες σημαντικου αντισημητισμου, ηταν ευκολο να ξεγελαστουν απο τους Ναζι οτι θα τους εστελναν απλα να δουλεψουν στην Πολωνια. Μεχρι και ο αρχιραββινος Σβι Κορετζ ξεγελαστηκε οτι ο καλυτερος τροπος να προστατεψει το ποιμνιο του ηταν να βοηθησει τους Ναζι να τους βρουν ευκολοτερα.

Πολλοι Χριστιανοι Ελληνες ειτε βοηθησαν ειτε επωφεληθηκαν απο την καταστροφη των Εβραιων της Θεσσαλονικης. Πολλοι γραφτηκαν σε λιστες για να παρουν την ακινητη περιουσια της εξανδραποδισμενης Εβραικης κοινοτητας (με πρωτους τους τοπικους ταγματασφαλιτες), ενω η Απογευματινη ειχε κυκλοφορησει με πρωτοσελιδο αιτημα “Να φυγουν”. Τα μελη της “Εθνικης Ένωσης Ελλαδος“, της περιβοητης “Τρια Εψιλον”, γνωστοι και σαν “Χαλυβδοκρανοι”, συνεργαστηκαν με τους Ναζι στην ανακαλυψη Εβραιων.

Αουσβιτς-Μπιρκεναου.
πηγη: wikicommons, αδεια χρησης CC-by-2.5-Poland

Στην υπολοιπη Ελλαδα, η μοιρα των Εβραιων σφραγιστηκε απο την συνθηκολογηση της Ιταλιας το 1943, οταν οι Ναζι κατελαβαν και την υπολοιπη επικρατεια. Στα Ιωαννινα (με την μεγαλυτερη Ρωμανιωτικη κοινοτητα στην Ελλαδα) οι Ρωμανιωτες εξανδραποδιστηκαν την ημερα της Εθνικης Εορτης, 25 Μαρτιου του 1944. Την ιδια μερα και στην Καστορια. Στη Ροδο, τον Ιουλιο του 1944 τρεις μηνες πριν την απελευθερωση, ολοκληρη η Εβραικη κοινοτητα απελαθηκε στο Αουσβιτς. Οι μονοι που γλυτωσαν την απελαση ηταν περιπου 50 Εβραιοι με Τουρκικη υπηκοοτητα, οι οποιοι βρηκαν καταφυγιο απο τον Τουρκο Προξενο, Selâhattin Ülkümen, ο οποιος πλεον τιμαται απο το Ισραηλ σαν ενας απο τους “Δικαιους αναμεσα στα Εθνη” στο μνημειο Yad Vashem.

Στις 10 Ιουνιου του 1944, απο τους 2,000 Εβραιους της Κερκυρας, 1,800 απελαθηκαν. Οι υπολοιποι βρηκαν καταφυγιο απο τους γειτονες τους. Ο συνεργατης των Ναζι δημαρχος Κολλας, και πρν τις απελασεις βοηθουσε στην εφαρμογη αντισημητικων νομων απο τους Ναζι. Την προηγουμενη των απελασεων, στις 9 Ιουνιου, ειχε βγαλει ανακοινωση προς τους “Κερκυραιους Πατριωτας” πως οι Εβραιοι ειχαν συλληφθει και η οικονομια του νησιου θα επεστρεφε στα χερια των “δικαιωματικων” κατοχων της.

Στο Βολο, ο δραστηριος ραββινος Πεσσαχ, συνεργαστηκε με τον Μητροπολιτη Ιωακειμ και το ΕΑΜ για τη σωτηρια των Βολιωτων Εβραιων. Τελικα μονο 134 Εβραιοι απελαθηκαν. Ο Μητροπολιτης Ιωακειμ, συγκαταλεγεται στους “Δικαιους αναμεσα στα Εθνη”. Στη Ζακυνθο, ολοκληρη η μικρη Εβραικη κοινοτητα γλυτωσε στο ακεραιο το Ολοκαυτωμα χαρη στην ηρωικη σταση του Μητροπολιτη Χρυσοστομου και του δημαρχου Καρρερ, και οι δυο “Δικαιοι αναμεσα στα Εθνη” και τα επτανησιακα αντιθετα του προδοτη Κολλα. Οι Ναζι διεταξαν τον δημαρχο να τους παραδωσει μια λιστα με τα ονοματα ολων των Εβραιων του νησιου. Την λιστα την παρεδωσε στους Ναζι ο Μητροπολιτης Χρυστοστομος λεγοντας “Να οι Εβραιοι σας” και περιειχε δυο ονοματα: του δημαρχου και του μητροπολιτη. Οταν το 1953 η Ζακυνθος χτυπηθηκε απο καταστροφικο σεισμο, η πρωτη ανθρωπιστικη βοηθεια εφτασε στο νησι απο το Ισραηλ με ενα γραμμα που εγραφε: “Οι Εβραιοι της Ζακυνθου δεν ξεχασαν ποτε τον Δημαρχο και τον αγαπημενο τους Μητροπολιτη, και τι εκαναν για εμας”.

Στην Αθηνα, ο ραββινος Μπαρζελαι ειχε στενες επαφες τοσο με τις δημοτικες αρχες, οσο και με το ΕΑΜ. Αυτες οι επαφες σε συνδυασμο με την υποστηριξη του Αρχιεπισκοπου Δαμασκηνου συνετελεσαν στο να σωθουν τα δυο τριτα των Εβραιων στην Αθηνα. Μετα τις πρωτες απελασεις Εβραιων απο τη Θεσσαλονικη το 1943, ο Δαμασκηνος εστειλε ενα επισημο γραμμα διαμαρτυριας στους Ναζι. Το γραμμα αυτο συνταχτηκε απο τον Αγγελο Σικελιανο, υπογραφτηκε απο μεγαλο κομματι της Αθηναικης διανοησης και αποτελει μοναδικο ντοκουμεντο σε ολοκληρη την κατεχομενη Ευρωπη επισημης διαμαρτυριας για το Ολοκαυτωμα, σε αντιθεση με πολλους καθολικους ή προτεσταντες θρησκευτικους ηγετες οι οποιοι ειτε το στηριξαν ειτε δεν εκαναν τιποτα για να το σταματησουν.

“O υπανθρωπος”, κατοχικη αφισα.

Οταν ο στρατηγος Στροπ, γενικος Επικεφαλης των SS στην Ελλαδα πηρε το γραμμα, απειλησε τον Αρχιεπισκοπο Δαμασκηνο με τουφεκισμο. Η απαντηση του Δαμασκηνου σε αυτην την απειλη ηταν ισαξια ενος “μολων λαβε”: “Οι Ιεράρχες της Ελλάδος, στρατηγέ Στροπ, δεν τουφεκίζονται, απαγχονίζονται. Σας παρακαλώ να σεβασθήτε αυτήν την παράδοσιν”. Ο Στροπ δεν τολμησε να πραγματοποιησει την απειλη του, αλλα οι απελασεις συνεχιστηκαν. Ο Δαμασκηνος σε συνεργασια με στον αρχηγο της αστυνομιας, Αγγελο Εβερτ (γνωστο απο τον ρολο του αργοτερα στα Δεκεμβριανα) εδωσε εντολη να εκδιδονται απο τις ενοριες πλαστα πιστοποιητικα βαφτισης για καθε Εβραιο, ενω η αστυνομια εξεδιδε πλαστες ταυτοτητες. Δυστυχως, οπως και αλλου, η 25η Μαρτιου του 1944 ηταν η σημαδιακη μερα που οι Ναζι συνελαβαν περιπου 1,700 Εβραιους για απελαση στο Αουσβιτς. Ο Δαμασκηνος, ο Εβερτ και ο δημαρχος Πειραια (του οποιου δεν μπορεσα να ανακαλυψω το ονομα) συμπεριλαμβανονται στους “Δικαιους αναμεσα στα Εθνη”.

Η αλλη οψη στην Αθηνα ηταν η ΕΣΠΟ, η “Εθνικο-Σοσιαλιστική Πατριωτική Οργάνωσις” που συνεργαστηκε με τους Ναζι. Μελη της ΕΣΠO βοηθουσαν τους Γερμανους εναντιον των κομμουνιστων και των εβραιων, ενω μελη της νεολαιας της “διακριθηκαν” στην επιθεση εναντιον της κυριοτερης αθηναικης Εβραικης συναγωγης στην οδο Μελιδονη. Οταν το ΕΑΜ ανατιναξε τα γραφεια της ΕΣΠΟ σκοτωνοντας και τον φυρερισκο της Σπυρο Στεροδημα, η Γκεσταπο ξεσπασε με αντιποινα στην Εβραικη κοινοτητα. (Σημειωση: Το προηγουμενο δεν ειναι ακριβες. Τα γραφεια της ΕΣΠΟ τα ανατιναξε η ΠΕΑΝ. Ευχαριστω τον κο Θεοδωρακακο για την διορθωση.)

Σημερα, περιπου 5,500 Εβραιοι εχουν απομεινει στην Ελλαδα. Απο οσους δεν χαθηκαν στο Ολοκαυτωμα, πολλοι μεταναστευσαν στο Ισραηλ ή τις ΗΠΑ. Οι περισσοτεροι πλεον ζουν στην Αθηνα με μικρες κοινοτητες να εχουν απομεινει σε μερη που αλλοτε ειχαν μεγαλη Εβραικη παρουσια. Στα Γιαννενα, απο την μακραιωνη Ρωμανιωτικη κοινοτητα, 50 γεροντες εχουν απομεινει γυρω απο την παλια συναγωγη, την Kehila Kedosha Yashan.

Το Ολοκαυτωμα στερησε την Ελλαδα απο ενα τεραστιο κομματι της κληρονομιας της: τους Εβραιους της. Μετα την Μικρασιατικη Καταστροφη και την απωλεια του Μικρασιατικου Ελληνισμου, ισως η απωλεια των Ελληνων Εβραιων να αποτελει τη δευτερη μεγαλυτερη τραγωδια του Ελληνισμου στον 20ο αιώνα. Απο το 2003, με αποφαση του Υπουργειου Εσωτερικων, η 27η Ιανουαριου ειναι Ημερα Μνημης του Ολοκαυτωματος. Οι ιδεολογικοι επιγονοι της ΕΕΕ και της ΕΣΠΟ, δρουν ελευθεροι, βεβηλωνοντας εβραικα νεκροταφεια, μαχαιρωνοντας και διοργανωνοντας γιορτες μισους μια μερα πριν την επετειο της 28ης Οκτωβριου…

Πηγες

Το Ελληνικο Ολοκαυτωμα

21 thoughts on “Το Ελληνικο Ολοκαυτωμα

  1. Συγχαρητήρια φίλε μου για το άρθρο. Είναι αδιανόητο να αναφερόμαστε κάθε 28/10 στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο και να ξεχνάμε τον αφανισμό των Ελλήνων Εβραίων.

    Like

  2. επίσης συγχαρητήρια.>είχα έναν καθηγητή, τον Νίκο τον Κοτζιά που μας επιστούσε την προσοχή σε ένα κείμενο του για την άνοδο του αντισημιτισμού στην ελλάδα, με αφορμή το σκηνικό στο Λίβανο και την προβολή από ντόπια μμε του θέματος.. τέσπα.. τότε γέλαγα ο μικρός…μάλιστα είχα αναιδώς απαντήσει στο mail με το επισυναπτόμενό του, λέγοντας ότι είμαστε τόσο κοτοπουλιασμένοι εγκεφαλικά ώστε να μην κινδυνεύουμε από σοβαρό αντισημητισμό.. μάλλον όμως γεμίσαμε νεοφώτιστους εσχάτως…>υπάρχουν κ τραγούδια σεφαραδίτικα που ανεξαρτήτως προέλευσης, μπλέχτηκαν με μεσοπολεμικά ρεμπέτικα…keep up the good work να διαβάζουμε ομορφιές.

    Like

  3. plagal says:

    Ειναι δυσκολη δουλεια ο αντισημιτισμος. Οχι τιποτα αλλο, αλλα γιατι τα συνεχιζομενα εγκληματα του Ισραηλ ειναι ευκαιρια για διαφορους να βγαινουν και να πουλανε ανθρωπισμο ενω στην πραγματικοτητα το προιον τους ειναι καθαρος αντισημιτισμος. Απο την αλλη, τα διαφορα παπαγαλακια (ακομα και κυριλε “φιλοσοφοι” τυπου Μπερναρ-Ανρι Λεβι) του Ισραηλ και των …συμμαχων, πολυ πολυ ευκολα σταμπαρουν για αντισημιτη καθε εναν που μπορει να τους κοντραρει… Και στη μεση (οπως παντα) οι ζωες Αραβων και Ισραηλινων.

    Για τα τραγουδια, δες εδω εχει (ή τουλαχιστον ειχε την τελευταια φορα που μπηκα) ενα παραδοσιακο σεφαρδιτικο τραγουδι της Θεσσαλονικης που ειναι φτυστο ρεμπετικο.

    Like

  4. αυτό ακριβώς σκεφτόμουν κι εγώ κοιτώντας από τη μπαλκονόπορτα της κουζίνας μου αφού σου έκανα το comment. Πόσο δύσκολο θέμα είναι.Είχε έρθει ο πρέσβης του Ισραήλ κάποια στιγμή να μιλήσει στο πα.πει. Τελειώνει τις αναλύσεις, κ έξω στα πηγαδάκια το φερε κ ξεστόμισα το “international zionism” για εποχές διακήρυξης Μπάλφουρ κ τα σχετικά. Αυτός ερυθρίασε μετά πάνιασε, κ έσπευσε ευγενικά να κλείσει το θέμα λες κ ήμουν ss.Ξέχασα να πω ότι πρώτα με ανέκρινε σχετικά με το τι εννοώ χρησιμοποιώντας τον όρο, κ υποθέτω ότι ηρέμησε κάπως ή τουλάχιστον αφού ήταν φανερό ότι έριξε απότομα αυλαία, μάλλον με πήρε για συνταξιοδοτημένο ss.Θυμίζει το “εγώ δν είμαι ρατσιστής” αλλά μήπως το λέω γατί φοβάμαι ότι είμαι, ή φοβάμαι ότι οι άλλοι νομίζουν ότι είμαι. σίγουρα πάντως δν βρίσκεσαι κάπου όπου δν υπάρχει πρόβλημα κ σίγουρα η συμβίωση δν είναι αρμονική, κ σίγουρα κάποιος από τους δύο σας έχει το πρόβλημα, εσύ οι ή άλλοι, γιατί αλλιώς δν θα έμπαινες καν στον κόπο να πετάξεις την ατάκα.

    Like

  5. Ομορφο αρθρο παρα τα σχολια που βγηκαν εκτος θεματος, (ασχετα με την οποια ορθοτητα τους).

    Οι ιδεολογικοι επιγονοι της ΕΕΕ και της ΕΣΠΟ, δρουν ελευθεροι, βεβηλωνοντας εβραικα νεκροταφεια, Δεν ειναι οι μονοι.
    http://www.terminal119.gr/show.php?id=385
    http://www.terminal119.gr/show.php?id=382

    Like

  6. Ευχαριστω για τα καλα λογια Abravel.

    Παντως νομιζω οτι ειναι τραβηγμενο να χαρακτηριζει κανεις το ΚΚΕ αντισημιτικο, ποσο μαλλον να το τσουβαλιαζει με τους Ναζηδες της ΕΕΕ. Μαλιστα για το συγκεκριμενο γεγονος που περιγραφεται στα δυο αρθρα, το κομματι στον Ριζοσπαστη που λεει “Η ανάρτηση φωτογραφιών των σφαγιασμένων από τους Ισραηλινούς παιδιών του Λιβάνου και της Παλαιστίνης στο μνημείο είναι η πραγματική απότιση φόρου τιμής στα θύματα του φασισμού και του παλιότερου και του σημερινού. Η πράξη αυτή των αντιιμπεριαλιστών της Θεσσαλονίκης τιμά το μνημείο.” με βρισκει συμφωνο (αρκει να εγινε με σεβασμο). Οι εκατερωθεν αντιδρασεις, τοσο της Κοινοτητας οσο και του ΚΚΕ που ακολουθησαν μου φαινονται υπερβολικες. Επιφυλασσομαι βεβαια για τις λεπτομερειες καθως δεν ξερω για το γεγονος.

    Like

  7. Το ΚΚΕ ειχε πάψει να στέλνει υψηλοβαθμους αντιπροσωπους στις Ημερες Μνημης και μαλιστα υπηρχε ενα αρθρο στο Ριζοσπαστη οπου μια δημοσιογραφος θεωρουσε οτι ετσι δινει λαβη σε κακεντρεχεις για να επικρινουν το κομμα. Επισης το μνημειο, ειδικα οταν ηταν στην προηγουμενη τοποθεσια, πλειστες φορες εγινε στοχος ακροαριστερων με κοκκινης μπογιας συμβολιζοντας το αιμα. Στελεχη του ΚΚΕ εχουν υποστηριξει δημοσια οτι οι εβραιοι κρυβονται πισω απ’την επιθεση στους Διδυμους Πυργους κτλ. Δεν θα σχολιασω καν την σιωπη του στην προσφατη δικη του Πλευρη.

    Συμφωνω οτι δεν εχει καμμια σχεση με την ΕΕΕ και ουτε το ΛΑΟΣ αλλα παρουσιαζει ξεκαθαρα αντισημιτικα στοιχεια στην ακαδημαικη τους μορφη. Προσωπικα θεωρω απαραδεκτο το οτι διαδηλωσαν εναντια στην εβραικη κοινοτητα η οποια δεν ειχε καμμια σχεση με το τι συμβαινει στο Λιβανο.

    Παρ’ολα αυτα βγαινουμε εκτος θεματος – επιφυλασσομαι εν ευθετω χρονο να αιτιολογησω την αποψη μου. Επαναλαμβανω οτι ειναι ενα ομορφο αρθρο παρα το οποια λαθη τα οποια οφειλονται στις ελλειψεις των πηγων και οχι την καλη διαθεση του συγγραφεα – ξανα συγχαρητηρια.

    Like

  8. Τελοσπαντων, για το ΚΚΕ δεν γνωριζω σχετικα, αλλα φανταζομαι πως οτιδηποτε παρομοιο θα πρεπει να θεωρηθει παρεκβαση απο την γραμμη του Λενιν, που νομιζω οτι οποιοσδηποτε προσκειμενος στο ΚΚΕ θα εβαζε σε πολυ ψηλη προτεραιοτητα.

    Ξαναευχαριστω για τα καλα λογια και θα χαρω παρα πολυ αν μπορουσες να πεις πια λαθη υπαρχουν στην αναρτηση, και επιπλεον αν θα ειχες να προτεινες καποια βιβλιογραφια.

    Like

  9. Μεταφερω απο την παλια διευθυνση του ιστολογιου, ενα σχολιο που αφησε ο αναγνωστης Spiros23, καθως και την απαντηση μου.

    Blogger ο/η spiros23 είπε…
    Συγχαρητηρια για το κειμενο γενικοτερα πρωτιστως. Δεν ειναι ομως δυνατον να αναφερεστε σε συγκεκριμενα ιστορικα προσωπα τα οποια εχουν προσφερει τα μεγιστα στο νησι μας, την Κερκυρα, και ουδεμια σχεση εχουν με αυτα που αναφερονται στο κειμενο. Ο προγονος μου και τεως Δημαρχος Κερκυρας επι 26 συναπτα ετη (1925-1951) ουδεμια σχεση εχει με τις κατηγοριες που του αποδιδεται και παρακαλω να ανακαλεστε λιαν συντομως.
    15 Μάρτιος 2008 3:58 μμ

    Blogger ο/η spiros23 είπε…
    Στον Δημαρχο Σπυριδων Κολλα αναφερομαι φυσικα.
    15 Μάρτιος 2008 4:00 μμ

    Η απαντηση μου:

    Φιλε Spiros23,

    Καταλαβαινω την αντιδραση σου και κατανοω πως ενας ανθρωπος μπορει να εχει επιδειξει μια πολυπλευρη προσωπικοτητα.

    Ομως, τα οσα του καταλογιζονται στο κειμενο μου δεν τα εφηυρα. Χρησιμοποιησα υλικο που περιεχεται στις πηγες του αρθρου, και συγκεκριμενα στο online αφιερωμα στο Ολοκαυτωμα στην Ελλαδα απο το Αμερικανικο Μουσειο Μνημης του Ολοκαυτωματος, που ειναι θεσμικη οντοτητα των ΗΠΑ.

    Στην πηγη αυτην αναφερεται συγκεκριμενα:

    “The Germans took over control of the island in 1943, after the fall of Italy, and promulgated antisemitic laws. Corfu’s Mayor Kollas was a known collaborator.”
    και επισης:
    “Proclamation signed by Mayor Kollas, the Prefect and the Chief of Police of June 9, 1944, proclaiming that the Jews of the island had been rounded-up and that the economy of the island will rightfully revert to the Christian citizens.”

    Θεωρωντας πως το Μουσειο αποτελει μια αξιοπιστη πηγη αναφορας για το Ολοκαυτωμα, και μην εχοντας καμια απολυτως αμεση προσωπικη εμπλοκη με την τραγικη αυτη ιστορια, θεωρω πως δεν εχω γραψει κατι αδικαιολογητα.

    Αν παρ’ολα αυτα συνεχιζεις να πιστευεις πως οι πηγες αδικουν τον προγονο σου, θεωρω πως ειναι σκοπιμο να μεταφερεις τις διαμαρτυριες σου στο Μουσειο, το οποιο εγω απλα χρησιμοποιησα -καλη τη πιστει- σαν πηγη.

    (Καθως εχω μεταφερει το ιστολογιο μου σε νεα διευθυνση, για χαρη της συνεχειας των σχολιασμων, θα μεταφερω το σχολιο σου, και την απαντηση μου στην νεα διευθυνση. Παρακαλω πολυ, αν θελεις να κανεις καποια παραπανω παρατηρηση να την κανεις στην νεα διευθυνση, που θα την βρεις σε αυτον τον δεσμο)

    Like

  10. Spiros23 says:

    Αγαπητε Plagal,
    Προσωπικα εσυ πιστευεις οτι ενας ανθρωπος που ηταν δημαρχος σε εναν μικρο τοπο οπως η Κερκυρα (που σαφως ηταν μικροτερος την εποχη εκεινη απ’οτι σημερα) και σε τοσο δυσκολη περιοδο για την Ελλαδα γενικοτερα και για την Κερκυρα, μετα απο τα “κατορθωματα” που αναφερεις θα εκλεγοταν ξανα μεχρι το 1951 οπου μετα φυσικα αποσυρθηκε λογω προχωρημενης ηλικιας; Οντως υπαρχει η προκυρηξη που αναφερεται και βρισκεται στο Εβραϊκο μουσειο της Ελλαδας, αλλα σε καμια περιπτωση δεν ειναι υπογεγραμενη απο τον τοτε δημαρχο Κολλα και μπορει φυσικα να το διαπιστωσει ο καθενας. Και δεν νομιζω να ισχυει ουτε τοτε ουτε και σημερα ενα χαρτι το οποιο γραφει οτιδηποτε και στο τελος αυτου απλα σημειωνεται το ονομα χωρις να ειναι υπογεγραμμενο και αυτο δεν ειναι απλα η αποψη μου ειναι οτι πραγματικα ισχυει.

    Like

  11. Φιλε Spiros23,

    Δεν εχω καμια προσωπικη εμπλοκη ουτε με την Κερκυρα, ουτε με την ιστορια της. Δεν ειμαι ιστορικος, ειμαι μηχανικος και παρεπιπτοντως ερασιτεχνης ιστολογιστης. Ειναι φανερο λοιπον οτι το κειμενο μου δεν διεκδικει κανενος ειδους αυθεντια, αφου προκειται για μια ερασιτεχνικη συρραφη οσων καταγραφονται σε αλλους, πιο εγκυρους απο αυτον εδω ιστοτοπους. Οσα αναφερονται στον δημαρχο ειναι κατα βαση μεταφρασμενα απο την ιστοσελιδα ενος διεθνως γνωστου θεσμικου καταγραφεα της ιστοριας του Ολοκαυτωματος. Δεδομενου λοιπον του ερασιτεχνισμου μου, η οποια δικη μου προσωπικη γνωμη, ειναι περιττη.

    Αλλωστε, ακομα και αν υποθεσουμε οτι ειχα τη διαθεση να παρεμβω στο κειμενο (που δεν την εχω), οι αναφορες στον δημαρχο δεν προκειται να εξαφανιστουν απο το δικτυο, αφου βρισκονται αυτουσιες στον ιστοχωρο του Μουσειου, περιμενοντας τον επομενο που θα ενδιαφερθει να γραψει ενα αναλογο κειμενο να τις ξαναμεταφερει.

    Οποτε, οπως σου εγραψα και νωριτερα, αν διαφωνεις με αυτες τις αναφορες, πραγματικα δεν εχει κανενα νοημα να το συζητας μαζι μου. Θα ειχε αντιθετα πολυ μεγαλη χρησιμοτητα να κανεις αυτην την κουβεντα με τους ιστορικους του Μουσειου. Μαλιστα, θα σου ημουν ευγνομων αν με ενημερωνες σε περιπτωση που αυτοι παραδεχονταν πως εκαναν λαθος, οποτε και εγω θα κανω τις απαραιτητες επανορθωσεις, και με ξεχωριστη αναρτηση αν χρειαζεται.

    Like

  12. Spiros23 says:

    Φιλε plagal,

    Φυσικα και θα προσπαθησω να επικοινωνησω με τους υπευθυνους του Μουσειου και εχεις την υποσχεση μου οτι οποια και αν ειναι η απαντηση τους θα εισαι ο πρωτος που θα ενημερωσω και θα περιμενω να διορθωσεις τα οποια σημεια του κειμενου προσβαλλουν την μνημη του προγονου μου. Καταλαβαινω οτι δεν εχεις καποια προσωπικη εμπλοκη με την υποθεση και δινεις στοιχεια τα οποια εχεις μεταφερει απο αλλον ιστοτοπο, αλλα νιωθω υποχρεωμενος να παρεμβω και να γραψω και εγω την αποψη μου η οποια φυσικα δεν ειναι δημιουργηματα της φαντασιας μου αλλα στοιχεια τα οποια γνωριζω και μπορω να αποδειξω στον καθενα το επιθυμησει. Σε ευχαριστω για τον χρονο σου και περιμενω να με “αποζημιωσεις” -αν φυσικα το θελησεις και εσυ ο ιδιος προσωπικα- αναρτωντας την οποια απαντηση λαβω και εγω.

    Like

  13. Προσωπικα εσυ πιστευεις οτι ενας ανθρωπος που ηταν δημαρχος σε εναν μικρο τοπο οπως η Κερκυρα (που σαφως ηταν μικροτερος την εποχη εκεινη απ’οτι σημερα) και σε τοσο δυσκολη περιοδο για την Ελλαδα γενικοτερα και για την Κερκυρα, μετα απο τα “κατορθωματα” που αναφερεις θα εκλεγοταν ξανα μεχρι το 1951 οπου μετα φυσικα αποσυρθηκε λογω προχωρημενης ηλικιας;

    To επιχειρημα ειναι χωρις βαση. Το συνολο των συνεργατων των γερμανων εμεινε ατιμωρητο και ενταχθηκε στο παρακρατος που στηριξε την ημι-ελευθερη Ελληνικη Δημοκρατια μεχρι το 1973 – αρα η επανεκλογη του δεν αποτελει ανωμαλια, ειδικα για εναν μακροχρονιο δημαρχο.

    Αν διαφωνεις καλυτερα να απευθυνθεις στην Εβραικη Κοινοτητα της Κερκυρας και στο Κεντρικο Ισραηλιτικο Συμβουλιο αν και προσωπικα πιστευω οτι τα γεγονοτα ειναι αδιαμφισβητητα. Εξεφρασε οτι χειροτερο ειχε να επιδειξει η πατριδα μας εκεινη την εποχη και ειναι ντροπη για καθε κερκυραιο. Δεν περιορισθηκε καν στην ικανοποιηση του για την μαζικη δολοφονια των δημοτων του αλλα την εκμεταλευθηκε οικονομικα, αποτελωντας ενεργος συνεργατης στην εξοντωση τους.

    Ενα λογοτεχνικο βιβλιο που βασιζεται σε πραγματικα γεγονοτα ειναι “Η συκοφαντια του αιματος” του Β.Μπουτου.
    http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=12428&m=S05&aa=1

    Like

  14. Δύο ακόμη “πληροφοριοδότες, κοινοί συκοφάντες του Ποινικού Δικαίου” κατά τους κατήγορους, που επέζησαν του Αουσβιτς, καταθέτουν τις μαρτυρίες τους στο κερκυραϊκό περιοδικό ΕΧΙΤ.
    Η Ρεβέκκα Ααρών, κοριτσάκι 14 ετών τότε, θυμάται:
    “” Στην αρχή είχαν μιά πινακίδα που έγραφε “ΕΒΡΑΙΟΙ” και έπρεπε να βάζουν οι Εβραίοι σε όλα τους τα μαγαζιά, γιά να μην μπαίνει μέσα κανένας. Ο πατέρας μου ο άχαρος την είχε πίσω από την πόρτα κορνιζαρισμένη. Κάποια μέρα ένας άνθρωπος ήρθε με δύο γερμανούς στρατιώτες και λέει του πατέρα μου: “Πού την έχεις την πινακίδα;”. “Πίσω από την πόρτα”, λέει αυτός.”Οχι” του απαντά “πρέπει να την βάλεις μπροστά γιατί απαγορεύεται να μπαίνουν οι Γερμανοί σε εβραϊκά μαγαζιά, δεν πρέπει να ψωνίζουν από εσάς”. Εμένα που ήμουν μπροστά τόσο πολύ μου στοίχισε που έκατσα σε μιά άκρη μαζεμένη και καταφοβισμένη….. Υστερα ο πατέρας μου είπε ότι αυτός ο άνθρωπος με το ξεροκάπελο ήταν ο Κόλλας, ο Δήμαρχος. “”
    Και η δεύτερη, η Βασιλική Βιτάλ, συμπληρώνει:
    “” Αν δεν ήταν φιλογερμανός και φασίστας δε θα έκανε αυτή τη χειρονομία – να παίρνει τους γερμανούς στα σπίτια από τους Εβραίους. “”
    Είναι δύο ακόμη μάρτυρες που, εκτός των άλλων, βεβαιώνουν και “το γνήσιον της υπογραφής” του Δημάρχου Κόλλα στην επίμαχη προκήρυξη.

    “Η κρίση και καταδίκη της συμπεριφοράς και των πράξεών τους δεν είναι συκοφαντία αλλά επιταγή της Ιστορίας, της διαδικασίας δηλαδή που επεξεργάζεται την πείρα των λαών γιά να φωτίσει την μελλοντική τους πορεία.http://www.syn.gr/syncorfu/dial990217.htm

    Like

  15. spiros23 says:

    ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΑΝΕΦΕΡΕΣ ΤΟΥ “ΚΥΡΙΟΥ” ΜΠΟΥΤΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΕ ΑΝ ΞΕΡΕΙΣ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ ΜΕΓΑΛΟ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΑΥΤΟΝ. Ε ΛΟΙΠΟΝ ΑΥΤΟΣ Ο ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΕΙΝΑΙ 3 ΜΕΤΡΑ ΠΙΣΩ ΜΟΥ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΑΛΛΑ ΤΕΤΟΙΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ, ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ. Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΕΙΧΕ ΚΙΝΗΘΕΙ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΑΙ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΣ ΑΛΛΑ ΑΠΕΣΥΡΕ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΔΙΟΤΙ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΟΤΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΣΕ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ ΦΥΣΙΚΑ. ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΒΡΑΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΚΑΠΟΙΑ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΗ ΠΡΟΚΥΡΗΞΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΥΠΟΓΡΑΨΕΙ Ο ΤΟΤΕ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΟΛΛΑΣ, ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΟΜΩΣ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΜΠΟΥΤΟΥ ΨΑΧΤΗΚΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΚΑΙ Η ΠΡΟΚΥΡΗΞΗ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΥΠΟΓΡΑΦΗ. ΤΩΡΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΒΓΑΙΝΕΤΕ ΕΣΕΙΣ ΕΔΩ ΚΑΙ ΛΕΤΕ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΔΕΚΤΟ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΧΟΥΜΕ. ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΟΜΩΣ ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΕΣΤΕ ΚΑΙ ΑΣΧΟΛΗΘΗΤΕ ΜΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ ΓΙΑΤΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙ ΟΤΙ ΘΕΛΕΙ ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΤΟ ΝΟΜΙΖΕΙ. ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Ο ΜΠΟΥΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ, ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΟΛΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΣΤΑΤΗΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΜΟΥ Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΘΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΙΧΕ ΠΟΛΛΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΙΟ ΤΟΥ. ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΦΙΛΕ ΜΟΥ ABRAVANEL ΔΕΝ ΕΧΩ ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΑΙΡΝΩΝΤΑΣ ΩΣ ΒΑΣΗ ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΣΟΥ ΓΡΑΨΩ ΕΓΩ ΠΑΛΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΩ ΣΕ ΕΝΑ “ΕΠΙΣΗΜΟ” SITE ΣΤΟ INTERNET ΕΣΥ ΘΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΕΨΕΙΣ. ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΚΕΡΚΥΡΑΙΟΣ, ΑΝΩ ΤΩΝ 90 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΕΚΕΙΝΗΣ, ΟΠΟΤΕ ΠΑΙΡΝΩ ΠΙΣΩ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΛΟΓΙΑ ΜΟΥ. ΑΝ ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΗΛΙΚΙΑ ΠΟΙΟΣ ΝΑ ΣΕ ΠΙΣΤΕΨΕΙ ΟΤΙ ΘΥΜΑΣΑΙ…

    Like

  16. Μην γράφεις σε κεφαλαία, είναι σαν να φωνάζεις και επιπλέον κουραστικό για τα μάτια.

    Το βιβλίο του Μπούτου είναι όντως λογοτεχνικό. Κινείται όμως σε υπαρκτά ιστορικά πλαίσια.

    Η παραδεκτή άποψη είναι οτι ο Δήμαρχος της Κέρκυρας Κολλας υπήρξε συνεργάτης των γερμανών. Επίσης αν οχι συνεργάτης, τότε σίγουρα θαυμαστής της εξόντωσης των συμπολιτών του. Είναι ντροπή στην ιστορία της Κέρκυρας και το όνομα του εκφέρεται με αποστροφή από το σύνολο των ιστορικών. Αν έχεις κάποια αμφιβολία ρώτα και στη συνέχεια προχώρησε σε μήνυση για συκοφαντία στο Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο, την Ισραηλιτική Κοινότητα της Κέρκυρας, στο βιβλίο του Bernard Pierron “Εβραίοι και Χριστιανοί στη νεώτερη Ελλάδα”, στον Mark Mazower και μύριους άλλους. Σημειωτέον δεν υπάρχει ούτε ένας ακαδημαικός ιστορικός που να έχει εκφράσει την πιο παραμικρή αμφιβολία για το ποιον του Κολλά.

    Ο νομάρχης Κομιανός, ο αρχηγός της αστυνομίας Δεδόπουλος και ο δήμαρχος Κολλάς πρωταγωνίστησαν σε εκδηλώσεις ικανοποίησης για την εκτόπιση των συμπολιτών τους. Ακόμα και να μην υπέγραψαν την δήλωση, πράγμα που προφανώς και δεν πιστεύω, δεν την αποκήρυξαν ποτέ. Πάντως πουθενά οι γερμανοί δεν χρειάστηκαν να προσποιηθούν ψεύτικα ξεσπάσπατα χαράς εκ μέρους των επισήμων αρχών για την εκτόπιση των εβραίων. Ο ισχυρισμός σου οτι οι γερμανοί έγραψαν την προκήρυξη φέρνει την Κερκυρα σε μοναδική θέση σε όλη την Ευρώπη.

    Προσωπικά αισθάνομαι, και πιστεύω οτί αυτό το συμπέρασμα μοιράζονται το σύνολο των εβραίων ελλήνων και κάθε δημοκρατικός κερκυραίος, αηδία όταν ακούω αυτό το όνομα. Πάντως έχεις δίκιο, είναι λίγες οι online πηγές που αναφέρονται σε αυτόν – χρειάζεται ένα αφιέρωμα.

    Εν τω μεταξύ διάβασε και για το Πογκρόμ ενάντια στους εβραίους κερκυραίους το 1891
    http://dimitrisdoctor.blogspot.com/2008/03/blog-post_17.html

    Like

  17. spiros23 says:

    Σιγουρα φιλε μου χρειαζεται ενα αφιερωμα στο ονομα του με ολα αυτα που προσεφερε στην κερκυρα κατα την θητεια του και απευθειας συγκριση με αυτα που εχουν προσφερει ολοι οι επομενοι και ολοι θα καταλαβουν για το “ποιον” του Κολλα. Αλλα και παλι σου λεω προσωπικα δεν μου λεει κατι το οτι βγαινουν διαφοροι και δινωντας ενα ψευδωνυμο λενε την γνωμη τους ο καθενας εχει την αποψη του βεβαια αλλα τα παντα χρειαζονται και αποδειξεις. Το αν δεν πιστευεις οτι δεν υπεγραψαν την δηλωση ειναι προβλημα σου καθως υπαρχει αποδειξη σε αντιγραφα αυτης οπως σου ειπα οτι μονο το ονομα αναφερεται στο τελος αυτης και δεν υπαρχει ιχνος υπογραφης. Τωρα οσο για την αηδια που λες οτι νιωθεις ακουγοντας το ονομα θα σου προτεινα να την βγαλεις σε αλλα προσωπα που “διοικουν” την Κερκυρα -και οχι μονο- αυτη την εποχη και “τρωνε” τα λεφτα τα δικα σου και των συμπολιτων σου και καλυτερα μην ανατρεχεις σε ιστορικα γεγονοτα πανω στα οποια δεν μπορεις να καταθεσεις αποψη και να την στηριξεις.

    Like

  18. 1. Υπαρχει μια ρατσιστικη και αθλια προκηρυξη με το ονομα του αντισημιτη και δωσιλογου Κολλα.
    2. Στην υπολοιπη Ελλαδα οι γερμανοι δεν εξεδωσαν πουθενα ψευτικες εκδηλωσεις συμπαραστασης και αρα η Κερκυρα ειναι η μονη, αν ισχυριζεσαι οτι το εκαναν οι γερμανοι.
    3. Ο Κολλας δεν αποκηρυξε την δηλωση, κατα την διαρκεια ή μετα τον πολεμο.
    4. Οι αυτοπτες μαρτυρες της εποχης τον κατονομαζουν ως δωσιλογο.
    5. Ολοι οι ιστορικοι θεωρουν τον Κολλα δωσιλογο.
    6. Κανενας ιστορικος δεν θεωρει οτι ο Κολλας ειναι αθωος και ουτε κανεις εχει προτεινει καποιον υπευθυνο για την προκηρυξη.

    Αρα δεν υπαρχει καμμια συνωμοσια απο αυτοπτες μαρτυρες χριστιανους κερκυραιους και απο αυτοπτες μαρτυρες εβραιους κερκυραιους να βγει δωσιλογος και αντισημιτης ο Κολλας, γιατι πολυ απλα ηταν τετοιος!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s