Κυριε Πρωτουλη, ενα αρκει.

Το πολιτικο blog ετοιμαζει μια συνεντευξη με τον βουλευτη του ΚΚΕ Γιαννη Πρωτουλη, ο οποιος ειναι και γραμματεας του κεντρικου συμβουλιου της ΚΝΕ, και μαζευει ερωτησεις για την συνεντευξη. Οποιος θελει, μπορει να παει να προσθεσει στα σχολια την ερωτηση του.

Εχω και εγω μια ερωτηση, αλλα ειναι προβοκατορικη, με την εννοια οτι ειναι απο τις ερωτησεις τις οποιες ο αλλος δεν μπορει να απαντησει, ή ακομα και αν απαντησει, δεν μπορεις να τον πιστεψεις. Η ερωτηση μου ειναι απλη:

-Κυριε Πρωτουλη, αναφερετε μου σας παρακαλω ενα σημειο στο οποιο διαφωνειτε με τις επισημες θεσεις του κομματος σας.

Μια τετοια ερωτηση βεβαια απευθυνομενη σε σημαινον στελεχος ενος κομματος που ακολουθει σαν ευαγγελιο τον “δημοκρατικο συγκεντρωτισμο” (με τα εισαγωγικα να πηγαινουν κατα βαση στο “δημοκρατικο”), δεν επιδεχεται απαντησης. Ειναι σαν να ρωτας ποιο ειναι το αποτελεσμα της διαιρεσης απειρο δια μηδεν. Πολυ απλα δεν οριζεται, γιαυτο και λεω πως ειναι προβοκατορικη.

Πιο σωστα, δεν υπαρχει πιστευτη απαντηση που να μπορει να δωσει και να μην εχει σαν αποτελεσμα να σταματησει να ειναι σημαινον στελεχος (ή και μελος ακομα) του κομματος. Γιατι, φυσικα, μπορει να απαντησει οτι “συμφωνω 100% με ολες τις θεσεις του κομματος”. Ομως αυτο αναγκαστικα ειναι ψεμματα. Δεν γινεται καποιος να συμφωνει 100% με ολες τις θεσεις ενος οποιουδηποτε κομματος (εκτος πια αν αυτος μονος του φτιαχνει τις θεσεις αυτες), αφου αυτες αναγκαστικα ειναι αποτελεσμα συμβιβασμου των αποψεων διαφορων ανθρωπων.

Αν λοιπον εδινε μια τετοια απαντηση και αν μαλιστα προσπαθουσε να την εξηγησει και παραπερα, ωστε -οπως εχω δει παμπολλες φορες να γινεται με κνιτες- να μεταφερει τις θεσεις του κομματος για να “βγαζουμε κοινο μετωπο προς τα εξω” αυτο δεν θα ηταν παρα ακριβως ο ορισμος του doublethink:

To know and not to know, to be conscious of complete truthfulness while telling carefully-constructed lies, to hold simultaneously two opinions which cancelled out, knowing them to be contradictory and believing in both of them; to use logic against logic, to repudiate morality while laying claim to it, to believe that democracy was impossible and that the Party was the guardian of democracy; to forget whatever it was necessary to forget, then to draw it back at the moment when it was needed, and then promptly to forget it again.

Και ειναι ακριβως αυτο το προβλημα κατα τη γνωμη μου με τον “δημοκρατικο συγκεντρωτισμο”, οπως τουλαχιστον εχω δει να τον καταλαβαινουν στο ΚΚΕ. Καταστρεφει καθε εννοια ελευθεριας της σκεψης και του λογου. ευνουχιζει καθε δυνατοτητα δημοκρατικου διαλογου και αρα και δημοκρατικης διαδικασιας και τελικα καταληγει να ειναι μια αποστεωμενη, καφκικη γραφειοκρατεια.

Στην τελικη, διαολε, μπορει να διαφωνω με τις αποψεις που εκφραζουν καποια μελη του ΣΥΝ ή καποιες συνιστωσες του ΣΥΡΙΖΑ, μπορει να τσαντιζομαι κιολας με το ποτε και πώς επιλεγουν να τις εκφραζουν, αλλα τουλαχιστον, ξερεις οτι εκει γαμωτο αν καποιος σου λεει κατι, το λεει γιατι το πιστευει ο ιδιος και οχι γιατι ειναι υποχρεωμενος να μεταφερει την αποψη του κομματος ωστε “να βγαζουμε κοινο προσωπο προς τα εξω” με τις πραγματικες συζητησεις και τις πραγματικες αποψεις να βρισκονται χωμενες και κρυμμενες καπου πισω σε καποιες αδιαφανεις “μονο για μελη” διαδικασιες σε κομματικα γραφεια…

Δηλαδη, ωρες ωρες, σκεφτομαι αν οντως εχει νοημα να συζητας με ανθρωπους που λειτουργουν με τετοιο τροπο, γιατι αν τελοσπαντων ειναι υποχρεωμενοι επι ποινη διαγραφης να υπερασπιζονται την κομματικη γραμμη και να την εκφερουν σαν δικη τους αποψη, κρυβοντας τυχον διαφωνιες που οι ιδιοι εχουν και κρατωντας τις για να τις εκφρασουν αποκλειστικα στις εσωτερικες διαδικασιες, ε, τι νοημα εχει η κουβεντα? Ας παρω το κειμενο θεσεων του τελευταιου συνεδριου να τελειωνουμε.

Δεν εχω καποιο ιδιαιτερο μενος για το ΚΚΕ, και εχω γραψει και αλλου οτι η μονη ρεαλιστικη λυση για τα προβληματα του τοπου ειναι μια ενωμενη αριστερα. Ξερω οτι με αυτα που εγραψα μπορει να προσβαλλω καποιους ανθρωπους που ειναι μελη του ΚΚΕ, αλλα ρε παιδια, ειλικρινα υπαρχουν φορες που ειναι αβασταχτο το αισθημα ακριβως οτι αυτα που σου λεει ο αλλος δεν ειναι αυτο που ο ιδιος πιστευει, αλλα αυτο το οποιο ειναι υποχρεωμενος να λεει και μαλιστα να μην μπορει και να παραδεχτει οτι υπαρχει πιθανοτητα να πιστευει ο ιδιος κατι αλλο (γιατι θα ηταν ρωγμη στο κοινο μετωπο προς τα εξω). Doublethink, γαμωτο…

Κυριε Πρωτουλη, ενα αρκει.

11 thoughts on “Κυριε Πρωτουλη, ενα αρκει.

  1. Το άλλο πού το βάζεις: έχουν χαθεί τόσες μάχες σε δημοτικές εκλογές που θα μπορούσαν να κερδιθούν από μία ενιαία κεστροαριστερά, με την ενεργή συμμετοχή όλω, αλλά χάθηκαν γιατί απλά το ΚΚΕ θέλει να μετρήσει τις δυνάμεις του και δεν συνεργάζεται με άλλα κόμματα. Αθλιότητα και μόνο που το σκέφτομαι.

    Like

  2. Ε, είσαι τελείως προβοκατόρικος!!!

    Στα συγκεντρωτικά κόματα πολοί διαφωνούν πριν τις αποφάσεις και στα αποκεντρωτικά μετα απ΄αυτες…

    Like

  3. Αν οχι δημοκρατικος συγκεντρωτισμος , τοτε μια minimum συνενοηση χρειαζεται οπωσδηποτε οταν αναφερομαστε σε πολιτικα σχηματα. Φυσικα και αποκλειεται εκ των προτερων οποιαδηποτε προσπαθεια φιμωσης της μειοψηφουσας αποψης,η οποια θα πρεπει να εκφραζεται και ανοικτα.Για την ανασυνθεση της αριστερας η πρακτικη του δημ.συγκ/μου δεν βοηθαει στην ισονομη αναπτυξη ολων των αποψεων.
    Κατω απο αλλες συνθηκες , ισως και σε αλλες εποχες θα επρεπε να συζητησουμε εκ νεου το συγκεκριμενο μοντελο.
    Ομως για να ερθουν αυτες οι συνθηκες,και οι αλλες εποχες…
    υπαρχουν αλλες προτεραιοτητες προς το παρων.

    Like

  4. Ταχυδρομε, διαφωνω γιατι με την ιδια λογικη δεν θα επρεπε η αριστερα να υπαρχει εξω απο κεντροαριστερες συνεργασιες (με το ΠΑΣΟΚ δηλαδη) και προσωπικα η “κεντροαριστερα” δεν με πειθει (γιατι συνηθως ειναι το κεντρο που εχει την ηγεμονια). Αλλα παντως, η λεξη “αθλιοτητα” ειναι αταιριαστη.

    Μανιταρι, οχι μονο προβοκαρω, αλλα το λεω κιολας!🙂 Ωραιο και το αποφθεγμα.

    Γιαννη, δυο πραγματα. Το ενα, οτι αλλο ειναι η -προφανως αναγκαια- συνεννοηση και κοινη δραση χωρις την οποια δεν οριζεται πολιτικος σχηματισμος και αλλο το νταμπλθινκ. Το δευτερο, οτι συμφωνα με το αρθρο της Wikipedia (εις το οποιον υποπτευομαι τροτσκιστικον δακτυλον) το προβλημα προκυπτει και απο την απαγορευση της λειτουργιας “φραξιων” -και ειναι αυτο το οποιο διαφοροποιει σε μεγαλο βαθμο την αποδω μας αριστερα, ειτε μιλαμε για συνιστωσες του ΣΥΡΙΖΑ, ειτε για τασεις του ΣΥΝ.

    Επιπλεον, αυτο που λες (“να ερθουν οι εποχες” κτλ) ειναι ισως το σημαντικοτερο, με την εννοια οτι αν δεν υπαρχει συγκεκριμενο σχεδιο ωστε μεσοπροθεσμα να εχεις αποτελεσματα, τοτε νομιζω οτι ο ΔΣ απλα να καταληγει ενας τροπος να κατευθυνεται το πραγμα συντεταγμενα και με πειθαρχια στο γκρεμο…

    Like

  5. Plagal…οσοι αρνουνται να δουνε τις ιδεολογικες τασεις και φραξιες στην ιστορια της αριστερας …Ρωσια – Ιταλια – Γερμανια – Πολωνια – Σοβ.Ενωση …..κατα την γνωμη μου εχουν προσβληθει απο τον επιθετικο ιο ” Josef ” του οποιου τα αποτελεσμα ειναι η αμεση πολιτικη λοβοτομη🙂
    Eυτυχως που στην απο δω αριστερα ειναι νομιμες.

    Like

  6. gatouleas says:

    Κατ` αρχήν η αριστερά, με όλες τις εκδοχές της, είναι μίλια πιο δημοκρατική απ` ότι κυκλοφορεί στην πιάτσα. Διάφοροι καλοθελετές υποστηρικτές του δικομματισμού, της πρωθυπουργικής αρχής και, εντέλει, αυτοι που αναπαράγουν την λογική “ξέρεις ποιος είμαι εγώ, ρε”, συχνα πυκνά επιτίθονται στην αριστερά για έλλειψη δημοκρατίας.
    Προφανώς ζούμε σε μια κοινωνία που εξυμνεί το συγκεντρωτικό μοντέλο. Οι υπουργοι, οι “ειδικοί”, οι βιομήχανοι παίρνουν όλες τις σημαντικές αποφάσεις. Μαθαίνουμε όλοι από μικροι πως η “μάζα” δεν μπορεί να αυτοκυβερνηθεί. Η αριστερά, προσπαθώντας να φέρει τις κοινωνικές δυνάμεις στο προσκήνιο, παλεύει κόντρα στις διαμορφωμένες συνειδήσεις παρι “αναπόφευκτης εκπροσώπησης”. Το οτι συχνά υποκύπτει στον εύκολο δρόμο της συγκεντρωτικής λειτουργίας με έλλειμα δημοκρατίας είναι γνωστό. Ας δούμε τις δυο όψεις του ίδιου νομίσματος.
    Plagal, αν συνομιλεις με ένα φίλο σου είτε κνίτης είναι είτε συνασπισμένος, θα σου εξομολογηθεί τις αγωνίες του για το κόμμα του, αυτή είναι πάντως η προσωπική μου εμπειρία. Αν τώρα η σχέση σου είναι καθαρά πολιτική θα εισπράξεις την ανάλογη συμπεριφορά. Έχω βρεθεί πολιτικά αντίπαλος και με ΚΝΕ και με ΣΥΝ και δεν παρατήρησα καμιά διάθεση από τον ΣΥΝασπισμένο να μου διηγηθεί τις πολιτικές του αντιρησεις με το κομμα του. Ητάν εξίσου “κομματόσκυλο” με τον κνίτη. Η διαφορά τους είναι, απλά, πως το ΚΚΕ είναι περισσοτερο περιχαρακωμενο απο το ΣΥΝ (και άρα έχει λιγότερους συμμαχους και φίλους), αλλά αυτο είναι πολιτική κι οχι οργανωτική επιλογη.
    Ο δημοκρατικός συγκεντρωτισμός είναι για μένα το ιδανικότερο μοντέλο οργάνωσης μόνο που δεν επιλέγεται γιατί δεν συμφέρει τις κομματικές γραφειοκρατείες.
    Το ΚΚΕ με την παντελή ελλειψη εσωτερικής δημοκρατίας αντιγράφει ένα κλασσικο στρατιωτικό μοντέλο λειτουργιας. Ο στρατηγος και οι λοχαγοι παράγουν τη γραμμή και τα μέλη εκτελούν.
    Από την άλλη ο ΣΥΝ αντιγράφει το κλασσικό κοινοβουλευτικό μοντέλο. Πείτε οτι θέλετε (τα μέλη) αλλά ο (βαλε όποιο όνομα βουλευτή θέλεις) θα πει τα δικά του στην tv. Η γραμμή εντέλει του κομματος κατανταει προαιρετικη…κι αυτό συμφέρει τους κάθε λογιών παράγοντες. Στο φινάλε έτσι δε λειτουργει και το ΠΑΣΟΚ; O κάθε ΠΑΣοΚτζης μπορεί να λεει οτι θέλει αλλα αυτο το δικαίωμα υπαρχει για να λεει (και αρα να κανει) οτι θελει και ο καθε Παπαντωνιου (ή Κωνσταντοπουλος, στη δική μας περιπτωση).
    Συνοψιζοντας, ειμαι υπερ του πιο πληρη και ελεύθερου διαλογου, τασης , φραξιας σε ένα κόμμα και στην πληρη στέρηση του από τους εκπροσωπους του. Δεν ειναι δυνατον να συζηταμε, να πειθουμε ο ενας τον αλλο κι αφου καταληξουμε ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ στο π.χ. ειμαστε εναντια στον ΕΥΡΩΣΤΡΑΤΟ να έρχεται ο κάθε βουλευτης, μέλος δ.σ. ή εκπροσώπος τύπου και να λέει την προσωπική του αποψη. Τότε αναιρείται όλη η προηγουμενη δημοκρατική λειτουργία, καταντάει αχρηστη, οι συλλογικοτητες απογοητευονται και η ο συγκεντρωτισμος επανερχεται απο την πίσω πόρτα.
    Η δημοκρατία, σύντροφε, είναι το ζητουμενο αλλά δυσκολα καταχτιεται…

    ΥΓ κακό είναι το doublethink αλλά ανώτερο του nothink ή του δεβαριάσαιthink. Όλοι μας, όμως, έχουμε βρεθει (και βρισκόμαστε καθημερινα) σε συνθήκες αντικρουομενων αναγκων και συνθηκών που μας εξαναγκάζουν να παρουμε τη μια ή την άλλη απόφαση, ακόμα κι αν τις εκπληρώνουμε με βαριά καρδια. Να πάω μόνος μου βουνό ή με την αγαπημένη μου παρέα στη θάλασσα που σιχαίνομαι;

    Like

  7. Άμα λέω εγώ ότι είναι ΤΟ Ευαγγέλιο …!

    ‘Ηταν δεκαετίες μπροστά από την εποχή του ο άνθρωπος.

    Like

  8. Γιαννη, νομιζω οτι δεν μπορουμε να εξηγουμε ολα τα κακα της αριστερας με την επικληση στον πατερουλη… Αλλα για τις φραξιες συμφωνω.

    Espoir, μιλας για το “1984” ή για το “Τι να κανουμε”? (Ο “ανθρωπος” ειναι δηλαδη ο Οργουελ του νταμπλθινκ ή ο Λενιν του δημοκρατικου συγκεντρωτισμου?)

    Συντροφε γατε, αυτα ειναι τα προβληματα του αποδω τροπου, και εχεις δικιο, ειναι σοβαροτατα. Μενω στο σοφοτατο “η δημοκρατία είναι το ζητουμενο αλλά δυσκολα καταχτιεται”.

    Παντως, σηκωνεις και ενα ενδιαφερον ερωτημα. Η σχεση που εχουμε εμεις τωρα που κουβεντιαζουμε εδω, δημοσια αλλα και διαπροσωπικα, τι ειναι? Πολιτικη? Φιλικη? Οταν καθομαστε και γραφουμε λειτουργουμε οπως θα λειτουργουσαμε σε μια κεφετερια, γυρω απο τις φραπεδουμπες μας. Αλλα το οτι γραφουμε σε ενα δημοσιο χωρο, ανοιχτο να μας διαβαζουν ολοι, αυτοματα σημαινει οτι οι φλυαριες μας πανω απο τις e-φραπεδουμπες αποκτουν πολιτικο χαρακτηρα, με τροπο και ισχυ αναλογο του ποσο τα νεα μεσα υποκαθιστουν τα παραδοσιακα (εφημεριδες κτλ).

    Να το μπουρδολογησω λιγο ακομα? Εδω ακριβως εχουμε ενα απο τα σημεια οπου το paradigm shift απο την βιομηχανικη επανασταση στην επανασταση της πληροφοριας αρχιζει να θετει δυσκολα/ενδιαφεροντα ερωτηματα στις παραδοσεις της αριστερας και του εργατικου κινηματος. Ειναι η ιστορια με την βιοπολιτικη οπου η διαπροσωπικη σχεση αποκτα χαρακτηρα κατεξοχην πολιτικης…

    Like

  9. Χάρη στον σύνδεσμο σου πήγα και εγώ και έθεσα την ερωτησούλα μου, ίδια με αυτή που είχα θέσει στον κ.Τσίπρα ώστε να μην έχουμε θέμα άνισης μεταχείρησης.

    Πάντως όλα τα λεφτά είναι το karma που δίνουν οι αναγνώστες, στις δίαφορες ερωτήσεις. Προσωπικά το βρίσκω εξαιρετικά διασκεδαστικό.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s