Να καταπολεμησουμε την αγνοια μας

Αν δεν παρακολουθειτε ηδη το ιστολοι του Αμπραβανελ, να ξεκινησετε. Δεν συμφωνω παντα μαζι του, αλλα εχω μαθει πολλα. Το σημαντικοτερο που εχω μαθει ειναι οτι σαν Αριστερα μας παραδερνει μια κακη αγνοια (λογικο γιατι την κοινωνια εν γενει την παραδερνει η αγνοια). Δεν εχω κουραγιο να μπω σε απαριθμηση περιστατικων και ακτιβισμων, λιγο ξεφυλλισμα του Αμπραβανελ αρκει, οπου η καφριλα ειναι τετοια που κανεις φτανει στο σημειο να ελπιζει οτι προκειται για αγνοια, γιατι οι εναλλακτικες ερμηνιες ειναι εφιαλτικες. Και δεν αναφερομαι μονο στο συχνα κατηγορουμενο ως “συντηρητικο”, “εθνικιστικο” κτλ ΚΚΕ (δεν υιοθετω τους χαρακτηρισμους), αλλα και στα δικα μας τα συριζιτικα.

Ενα καλο σημειο να ξεκινησει κανεις ειναι το τερμινολοτζι. Να ξερουμε για τι πραμα μιλαμε, με βασικο οτι το “εβραιος” (και “ισραηλιτης”) ειναι διαφορετικο πραμα απο το “Ισραηλινος”. Δεν ειναι ασυνδετα μεταξυ τους, πολλοι εβραιοι (οχι μονο στην Ελλαδα) εχουν τουλαχιστον καποιους συναισθηματικους ή οικογενειακους δεσμους με το Ισραηλ, αλλα σε πρωτη φαση, ενα πραμα που πρεπει να εχουμε ολοι στο μυαλο μας ειναι οτι δεν εχει νοημα να ζηταει κανεις τα ρεστα απο τον τυχοντα εβραιο για το τι κανει το Ισραηλ, οπως πχ δεν εχει νοημα να ζητας τα ρεστα απο τον τυχοντα μουσουλμανο για το τι κανει το Ιραν στους ομοφυλοφιλους.  Θυμαμαι σε καποια φαση σε μια συνεντευξη του προεδρου της εβραικης κοινοτητας στο Κοκκινο με αφορμη τον εμπρησμο της συναγωγης στα Χανια, ο συντροφος δημοσιογραφος κοτσαρε στο τελος και μια ερωτηση για την Παλαιστινη. Τι σχεση εχει τωρα η Ελληνικη εβραικη κοινοτητα να σχολιασει? Θα’χε νοημα να ρωτησει κανεις καποιον εκπροσωπο των μουσουλμανων της Θρακης να σχολιασει το Νταρφουρ?

Συγγενες ποιντ. Υπαρχουν αναμεσα στους Ελληνες εβραιους και ανθρωποι οι οποιοι ειναι σιωνιστες, υποστηρικτες ή συμπαθουντες του Ισραηλ κτλ.  Πρωτον, αυτο δεν μπορει σε καμια περιπτωση να αλλαζει τον τροπο με τον οποιο βλεπουμε την κοινοτητα συνολικα. Τι το καναμε, “συλλογικη ευθυνη”? Δευτερον, ξερεις, μερικοι ανθρωποι εχουν διαφορετικες αποψεις, ε? Και μαλιστα για ενα ζητημα που ειναι οσο περιπλοκο οσο η Αραβοισραηλινη διαμαχη, μπορει να βρεις και ανθρωπους κατα βαση σιωνιστες (που δηλαδη πιστευουν στην ιδεα ενος εβραικου Ισραηλ) στην ιδια μερια με σενα. Ποσο μαλλον που ο σιωνισμος ειναι ενα εξαιρετικα πολυμορφο ιδεολογικο ρευμα, και υπαρχουν πολλοι αριστεροι, δημοκρατες σιωνιστες που καταλαβαινουν πολυ καλα την ατακα οτι “Το Ισραηλ μπορει να ειναι: εβραικο, δημοκρατικο, μεγαλο. Αλλα μονο δυο απο τα τρια.” Και τελοσπαντων, το να ζητας ρεστα ειναι υπερβολικα παρομοιο με τις φασεις που ο καθε πρετεντερης ρωταει κουνωντας το δαχτυλο “καταδικαζεις?”…

Αλλα ακομα και ολοκληρη η κοινοτητα να ηταν χαρντκορ ρεβιζιονιστες σιωνιστες τυπου Σαρον (λεμε τωρα), ε και παλι, τι θα σημαινε αυτο? Στην Ελλαδα ειναι μια μειονοτητα και σαν τετοια ειναι εξαιρετικα ευαλωτη. Αν υπαρχουν διαφωνιες αυτες ειναι πολιτικες και πρεπει να μενουν σε αυτο το επιπεδο (ακομα και αν μιλαμε για σκληρη πολιτικη διαμαχη), ακριβως οπως σε τετοιο επιπεδο μενει η διαμαχη μας με τα υπερσυντηρητικα ρευματα που υπαρχουν μεταξυ των μεταναστων (δεν λεω εδω οτι οι Ελληνες εβραιοι ειναι ξενοι σαν τους μεταναστες). Αλλα η αντιθεση μας πχ στο να φορανε οι γυναικες μπουρκες δεν μπορει να μεταφραζεται σε πορειες διαμαρτυριας στα γραφεια της ταδε μεταναστευτικης κοινοτητας και σε βανδαλισμους τζαμιων.

Τελευταιο ποιντ. Ξερουμε απο τον Φινκελστιν οτι το Ισραηλινο κατεστημενο αρεσκεται να χρησιμοποιει τον αντισημιτισμο και την υψιστη του εκφραση, το Ολοκαυτωμα, σαν προπαγανδα για τους σκοπους του. Αυτη ειναι μια χυδαιοτατη εργαλειοποιηση. Αντιστοιχα, χυδαια ειναι και η χρησιμοποιηση του Ολοκαυτωματος σαν εργαλειο “αλληλεγγυης” προς στους Παλαιστινιους. Πρωτον και κυριοτερον γιατι ειναι τεραστια προσβολη προς τους ανθρωπους που εξολοθρευτηκαν βιομηχανικα απο τους φασιστες και δευτερον γιατι ετσι χαριζουμε τα παντα στην Ισραηλινη προπαγανδα. Με λιγα λογια, το να ριχνεις μπογιες στα μνημεια του Ολοκαυτωματος, να απεχεις απο εκδηλωσεις μνημης κτλ ειναι εντελως μα εντελως ανεγκεφαλο, ειδικα τη στιγμη που οι ιδιοι οι Παλαιστινιοι κινουνται σε εντελως διαφορετικη κατευθυνση.

Η αντισημιτικη βια στην Ελλαδα εχει αυξηθει. Μια δικη μου προχειρη αναγνωση θα ελεγε οτι αυτο δεν ειναι τιποτα περισσοτερο παρα αποτελεσμα της συνολικης αυξησης της κατα κεφαλη βιας στην Ελλαδα, αλλα μπορει να κανω και λαθος. Σε καθε περιπτωση, υπαρχει ιστορικο αντισημιτισμου στην Ελλαδα και στην Ευρωπη και ξερουμε με σαφηνεια πού μπορει να οδηγησει αυτο. Ακριβως οπως καταδικαζουμε την ισλαμοφοβια σε καθε μορφη, πρεπει να υπερασπιζομαστε και τους εβραιους συμπολιτες μας. Οπως ειπε καποτε και ο Λενιν: “Ντροπη σε οσους διεγειρουν μισος εναντια στους Εβραιους”.

Ε, και η προστασια των διαφορετικων συμπολιτων μας ξεκιναει απο τη μορφωση. Και πρωτα απολα τη δικη μας μορφωση.

(το σκιτσο ειναι του latuff, χωρις κοπιραιτ)

Να καταπολεμησουμε την αγνοια μας

11 thoughts on “Να καταπολεμησουμε την αγνοια μας

  1. μπορεί να σου φαίνεται λίγο βλακεία, όμως βρίσκω ότι μέρος της αφορμής σου γι’ αυτή την ανάρτηση ήταν ένα-δυο σχόλιά μου σε μια τελευταία ανάρτηση του Abravanel. Όποιος έχει τη μύγα, μυγιάζεται, θα μου πεις, όμως αισθάνομαι την ανάγκη να πω ένα πράγμα: δεν σκέφτομαι κανενός είδους συμψηφισμό την ώρα που ρωτώ τον Abravanel για την άποψή του επί του παλαιστινιακού ζητήματος. Απλώς αυτό που συμβαίνει σήμερα στην Παλαιστίνη αντιστοιχεί μ’ αυτό που υπέστη η εβραϊκή κοινότητα και στην Ελλάδα και αλλού – το ερώτημά μου είναι εύλογο.

    Like

    1. Καλα δεν ειναι ροκετ σαιενς με ποια αφορμη τογραψα🙂 Δεν αναφερομουν σε ο,τι εγραψες εσυ παντως, αλλα γενικα για την αριστερα.

      Like

      1. makis says:

        Να καταπολεμήσουμε την άγνοιά μας.
        plagal,μια που αναφέρεσαι σε άγνοια,μπορείς σε παρακαλώ να σχολιάσεις τα παρακάτω?

        Ωστόσο, η κριτική απέναντι στο Ισραήλ, στο βαθμό που μπορεί να θεωρηθεί ότι κινείται στα πλαίσια της κριτικής που ασκείται σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, δεν μπορεί να θεωρηθεί αντισημιτισμός.

        Πρόκειται για απόσπασμα,από πρακτικό οδηγό που εκπονήθηκε από το
        EUMC (European Monitoring Center for Racism and Xenophobia) / FRA (Fondamental Rights Agency) τηςΕυρωπαϊκήςΈνωσης

        με τίτλο : Λειτουργικός ορισμός του αντισημιτισμού

        Είναι αναρτημένος στη σελίδα του Κ.Ι.Σ.(Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο)

        http://www.kis.gr/index.php/2008-10-31-15-51-47/2009-05-07-07-19-12/379-2009-06-15-11-11-48.html

        Like

        1. Περα απο το οτι ειναι μια πολυ προσεκτικη διατυπωση, τι αλλο να σου πω?

          Παντως σε σχεση με το πώς βλεπω να πολιτευεται κομματι της καναδοεβραικης κοινοτητας, το κειμενο αυτο ειναι εξαιρετικα μετριοπαθες. Για παραδειγμα, ο Avi Benlolo του SWC προσφατα δηλωνε οτι ο μονος λογος για να κριτικαρει κανεις το Ισραηλ ειναι ο αντισημιτισμος, αφου κανενας λογικος ανθρωπος δεν θα σκεφτοταν καν να κανει κατι τετοιο. (Απο την αλλη βεβαια, το κομματι της καναδοεβραικης κοινοτητας που στεκεται αλληλεγγυο στους Παλαιστινιους ειναι επισης πολυ ισχυρο.)

          Like

  2. να πω οτι συμφωνώ απολύτως μαζισου και οτι χαιρομαι που επιτελους ενα κομματι της Αριστερας αφυπνιζεται

    Like

  3. Απλώς αυτό που συμβαίνει σήμερα στην Παλαιστίνη αντιστοιχεί μ’ αυτό που υπέστη η εβραϊκή κοινότητα και στην Ελλάδα και αλλού

    Ενώ πιστεύω στις καλές σου προθέσεις δε μπορώ παρά να αισθανθώ προσβεβλημένος από αυτό το σχόλιο. Οι Παλαιστίνιοι με τους Ισραηλινούς βρίσκονται σε πόλεμο και αν είχαν κερδίσει οι ενωμένοι αραβικοί στρατοί το 1948, δεν θα είχε υπάρξει ούτε Ισραήλ και ούτε Παλαιστίνη.

    Ενώ εδώ στην Ελλάδα μιλάμε για έλληνες, όχι νομικίστικα όπως στην περίπτωση αρκετών μουσουλμάνων της Δυτ.Θράκης που ενσυνείδητα υιοθετούν άλλους εθνικούς αυτοχαρακτηρισμούς, αλλά ουσιαστικά. Που στα στρατόπεδα έγραφαν “χαίρομαι που πεθαίνω αλλά είναι απελευθερωμένη η Ελλάς”, (απομνημονεύματα Νατζαρή). Η λεηλασία των εβραϊκών περιουσιών και των συναγωγών/νεκροταφείων είναι υπόθεση του ποινικού δικαίου και έτσι στην αρχή αντιμετωπίσθηκε μέχρι τη δημιουργία του ψυχροπολεμικού δεξιού κράτους.

    Συγνώμη αλλά αν εγώ εκφράσω μια θέση υπέρ του Ισραήλ θα θεωρηθώ προκατειλημμένος γιατί είμαι εβραίος – σωστό ή λάθος, καταλαβαίνω γιατί αυτό συμβαίνει και θεωρώ οτι δεν είναι παρανοϊκή η ιδέα. Υπάρχει κάποιος λόγος που ο “χ” χριστιανός να θεωρηθεί a priori αντικειμενικός ; Τι του χαρίζει αυτή την προνομιακή θέση ; * Η ιστορία του παρελθόντος και η σημερινή πραγματικότητα μάλλον το αντίθετο δείχνει. Μάλιστα σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως αυτή της Θεσσαλονίκης, θεωρώ οτι έχουμε μια αδιάσπαστη συνέχεια βίαιης αντίθεσης.

    * Και ας μην ακούω αυτά περί άλλο Ισραήλ και άλλο εβραίοι. Στην Ελλάδα ζούμε για όνομα του ανύπαρκτου, (που λέει και ο plagal) : την χώρα στην οποία στα πρακτικά της δίκης του Πλεύρη ο πρόεδρος του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου εμφανίζεται σταθερά ως “ισραηλινού”. Πόσοι από τους φίλους σας δεν χρησιμοποιούν την λέξη “εβραίοι” για το Ισραήλ ;

    Like

    1. Σαν γενικο κανονα εχω ψιλοφτασει στο συμπερασμα οτι (ειδικα για την Αραβοισραηλινη διαμαχη) οι ιστορικες συγκρισεις συνηθως μπερδευουν παρα διαφωτιζουν τα πραματα. Οχι, το τι τραβηξαν οι εβραιοι δυο χιλιαδες χρονια τωρα, και μαζι και με το Ολοκαυτωμα, δεν συγκρινεται με το τι τραβανε οι Παλαιστινιοι σημερα (χωρις να μειωνεται αυτο σε τιποτα). Αν το’χα προσεξει στο σχολιο του imwrong θα το ‘χα σχολιασει. Οσον αφορα τις συγκρισεις, ακομα και με το “απαρτχαιντ” ειχα προβλημα, μεχρι που εμαθα οτι πλεον η λεξη “απαρτχαιντ” δεν ειναι μονο αναφορα στη Ν.Αφρικη αλλα νομικος ορος απο μονος του.

      Οσον αφορα την αντικειμενικοτητα, δεν καταλαβαινω γιατι πρεπει να ειναι καν ζητουμενο. Προσωπικα δεν ισχυριζομαι καμια αντικειμενικοτητα: ειμαι εντελως biased και τα biases υπαρχουν δηλωμενα και γνωστα στο “αμπαουτ” μου. Αντιστοιχα δεν περιμενω αντικειμενικοτητα απο τους αλλους.

      Αν ομως καταλαβα καλα, αυτο που θελεις να πεις ειναι οτι ο “χ χριστιανος” αν κρινουμε απο την αντισημιτικη του ιστορια, αυτο σημαινει οτι στο Αραβοισραηλινο παιρνει θεση υπερ των Παλαιστινιων απο αντισημιτισμο, σωστα? Ε, εδωπερα εγω εχω ζητημα.

      Δεν αρνουμαι οτι παρα πολλοι αντισημιτες κρυβονται πισω απο ενα αντισιωνιστικο ή φιλοπαλαιστινιακο δαχτυλο, γιαυτο εβαλα και τον λατουφ αποπανω. Ομως και παρα πολλοι αντισημιτες κρυβονται και πισω απο ενα ντουγρου σιωνιστικο ή φιλοισραηλινο δαχτυλο (αυτο δεν ειναι ελληνικο φρουτο βεβαια, αλλα ο κοσμος δεν τελειωνει στο Καστελοριζο). Και με τον αστερισκο παντως με μπερδεψες.

      Like

  4. Abravanel, χαίρομαι που βλέπεις την καλή μου πρόθεση για ειλικρινή κι εποικοδομητικό διάλογο. Ας ανακαλέσω λοιπόν την εν λόγω πρόταση, για να μην έχουμε παρεξηγήσεις και προσβολές. Εξάλλου η διατύπωσή μου ήταν πρόχειρη, ήταν κάπως σαν να συγκρίνω μήλα με πορτοκάλια – φρούτα μεν, αλλά… Σωστή λοιπόν η κριτική και των δυο σας.

    Πάντως, στο ερώτημα που έθεσα στον Abravanel στο μπλογκ του, δεν επεδίωκα κανενός είδους εξίσωση του αντισημιτισμού με το παλαιστινιακό, ούτε διεκδίκησα τίποτα δάφνες αντικειμενικότητας. Θεωρώ ότι έχω τη διαύγεια εκείνη που μου επιτρέπει να βλέπω και τα δυο φαινόμενα και να διατυπώνω τη διαφωνία μου μ’ αυτά.

    Ζούμε σε μια χώρα όπου ο αντισημιτισμός καλά κρατεί, και σε επίπεδο κουλτούρας και πρακτικά (δες πχ τους πρόσφατους εμπρησμούς και την συνωμοσιολογία περί αμερικανών πρακτόρων κλπ.).

    Το κράτος του Ισραήλ (“οι εβραίοι”, όπως θα έλεγε ο μέσος έλληνας) ακολουθεί εγκληματική πολιτική στο παλαιστινιακό.

    Το να μπορώ να διατυπώσω και τις δύο παραπάνω προτάσεις με καθιστά “a priori αντικειμενικό Χ χριστιανό”; Γιατί η προσωπική μου σχέση με το χριστιανισμό δεν είναι διαφορετική από τη σχέση μου με τις άλλες θρησκείες: Δε μπορώ να αγνοώ την ύπαρξή τους και το ρόλο που έπαιξαν και παίζουν στα ανθρώπινα πράγματα, όμως δεν συμμερίζομαι καμία τους και θα ήθελα έναν κόσμο χωρίς τέτοιου είδους μεταφυσική.

    Και τελικά τι λέμε δηλαδή; Επειδή οι αντισημίτες εργαλειοποιούν το παλαιστινιακό για τους σκοπούς τους, δεν πρέπει να μιλάμε για το παλαιστινιακό ζήτημα σήμερα, ή μήπως το παλαιστινιακό ζήτημα είναι μια αντισημιτική κατασκευή;

    Νομίζω ότι από αριστερή σκοπιά (μεγάλη κι ασαφής κουβέντα βέβαια αυτή), θα έπρεπε να μην αφήνουμε να ορίζουν το γήπεδο οι άλλοι.

    Like

  5. Ο plagal είπε στο κείμενο οτι “οι εναλλακτικες ερμηνιες ειναι εφιαλτικες”. Εχει δίκιο, όπως και έχει δίκιο ο οποιοσδήποτε να θεωρεί οτι μπορεί να υπερβάλλω. Αν δεν κάτσουμε να μάθουμε για το μέγεθος και την μεθοδολογία των εγκλημάτων όχι μόνο των γερμανών, αλλά και των μη-δοσίλογων ελλήνων είναι αναμενόμενο και φυσιολογικό να μην γίνεται αντιληπτή η παραδοξότητα της κατάστασης.

    Τι εννοώ ; Βλέπω μπανερ για απαρτχάιντ στο Ισραήλ, εγκληματική πολιτική, κατεχόμενα εδάφη κτλ – αποτελεί μια οπτική της κατάστασης την οποία δέχομαι απόλυτα ως πολιτική άποψη. Αυτή όμως η στάση θέτει κάπου ψηλά τον ηθικό πήχη. Προϋποθέτει οτι ακόμα και αν δεχτούμε οτι παρόμοια στάση δε μπορούμε να έχουμε απέναντι σε όλα τα εγκλήματα στον πλανήτη, και αντικειμενικά το Παλαιστινιακό είναι σχετικά μικρό, τουλάχιστον δεν θα υπολοιπόμαστε στα δικά μας τα εγκλήματα.

    Και όμως ενώ βλέπω δυναμικές κινητοποιήσεις για τις ελιές στην Παλαιστίνη, δεν βλέπω για την επιστροφή του νεκροταφείου. Προσοχή δεν συμψηφίζω και αντίθετα θεωρώ ως δεδομένο οτι για τις ελιές έχουν ήδη γίνει και θα συνεχίσουν να γίνονται. Ομως θα πρέπει να μου δώσει κάποιος κάποια εξήγηση στο γιατί όχι μόνο δεν γίνονται αλλά επιπλέον οι όποιες δράσεις της Αριστεράς αναλώνονται σε συμψηφισμούς που μοιάζουν με ανοικοινώσεις του ΛάΟΣ όπως αυτή του Συνασπισμού.

    Η γνώση της κατάστασης υπάρχει μια χαρά, οι εγκληματίες στην συγκεκριμένοι περίπτωση είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι και το έγκλημα είναι μερικώς αναστρέψιμο αφού δεκάδες χιλιάδες οστά ανθρώπων υπάρχουν ακόμα, (οι εβραίοι δεν ξεθάβουν τους νεκρούς και το συγκεκριμένο είναι το μεγαλύτερο εβραικό νεκροταφείο του κόσμου με 300/500.000 νεκρούς).

    Και όμως βλέπω μια ηθική στο ένα θέμα και μια άλλη στο άλλο. Γιατί ;

    Like

  6. Η σημαντικοτερη διαφορα ειναι οτι η ιστορια με τις ελιες εχει να κανει με ζωντανους ανθρωπους, με τα δεντρα να ειναι το βιος τους, οι καλλιεργειες τους και με το εγκλημα να συμβαινει αυτη τη στιγμη και οχι 60-70 χρονια πριν. Νομιζω θα συμφωνησουμε οτι υπαρχει δηλαδη διαφορετικη αισθηση του επειγοντος. Απο κει και περα, ενα κινημα αλληλεγγυης δεν πεφτει απο τον ουρανο και ουτε εμφανιζεται απο τη μια στιγμη στην αλλη. Χρειαζονται χτισιμο, καποιοι ανθρωποι να τρεξουν να μιλησουν, να γραψουν, να φωναξουν, να δημιουργησουν τελοσπαντων “awareness” και -πανω απολα- να χτισουν συμμαχιες.

    Ειναι μεγαλη ιστορια οι συμμαχιες και μπορουν να φτιαξουν πραματα εκει που δεν τα περιμενες. Πού το εγραφα προσφατα, οτι η συμμαχια του LGBT κινηματος με τον αγωνα του Νοτιοαφρικανικου Κογκρεσσου εναντια στο Απαρτχαιντ κατεληξε με την Ν.Αφρικη να εχει την πιο προωθημενη LGBT νομοθεσια σε ολη την Αφρικη και στον κοσμο ολοκληρο. Με κινδυνο να ακουστω patronising, που δεν το θελω καθολου, ο ΣΥΝ, με ολα του τα στραβα, λογω χαρακτηρα, θεσης, ιστοριας, θεωρω οτι θα ηταν φυσικος συμμαχος σε ενα κινημα να αποδοθει το νεκροταφειο εκει που πρεπει. Αντι (μονο) να τον καταγγελεις για τα στραβα του, προσεγγισε τον, εξηγησε, δουλεψε μαζι. Διαολε αμα ημουν στην Ελλαδα θα σου λεγα παμε μαζι. Στο τελος και οι δυο πλευρες θα ξερουν περισσοτερα και θα ειναι σε θεση να κανουν την απαραιτητη φασαρια για να παει μπροστα το θεμα.

    ΥΓ. Πού το συζηταγαμε παλι, οτι το Παλαιστινιακο οσο “μικρο” και αν φαινεται, ειναι απο τα σημαντικοτερα ζητηματα στον κοσμο σημερα μιας και επηρρεαζει καθοριστικα την ειρηνη και την ασφαλεια μιας τεραστιας περιοχης και τη σχεση της με τις ιμπεριαλιστικες δυναμεις δυσης (και ανατολης).

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s