Αριστερα και τοπικη αυτοδιοικηση

«Στα κτίρια της περιφέρειας Αττικής θα είναι απαγορευμένη η είσοδος της τρόικας» ~Αλεκος Αλαβανος

Ειναι λιγο απο τα πραγματα που μου προκαλουν αμηχανια το να σκεφτομαι τι καναμε, τι αλλαξαμε σαν Αριστερα οπου αποκτησαμε ισχυ τοσα χρονια. Δεν αναφερομαι μονο στην “καθ’ημας Αριστερα”, αλλα και στην υποτιθεται ειλικρινα κομμουνιστικη κουκουεδικη Αριστερα. Τι πραγματικα διαφορα εκανε σε ενα δημο ενας Αριστερος δημαρχος, ειτε απο το ΚΚΕ ειτε απο τον ΣΥΡΙΖΑ? Πώς παρηξαμε ριζοσπαστικη πολιτικη, πώς προωθησαμε την υποθεση της ταξικης συνειδητοποιησης των εργαζομενων, της αυτοδιαχειρισης τους, της αυτοβουλης πραχτικης τους και αλλα τετοια ωραια?

Προσωπικα, δεν εχω κανενα παραδειγμα. Ισως μονο του Κορτζιδη στο Ελληνικο, που εβαλε με κινηματικο τροπο τους δημοτες στο προσκηνιο και συγκρουστηκε σοβαρα με τα κατεστημενα συμφεροντα της διαπλεκομενης με το κρατος Νυχτας.

Στις ερχομενες εκλογες κατεβαινουμε με σημαια τη μαχη εναντια στο Μνημονιο. Καλα κανουμε, και τα διαφορα ρευματα εχουμε παρει τις τακτικες μας αποφασεις και θα κριθουμε απο αυτες. Ομως το Μνημονιο ειναι ηδη ψηφισμενο και φοβαμαι οτι τελικα καταληγουμε να σκιαμαχουμε. Θελω να πω, το Μνημονιο αλλαζει τα πραγματα, αλλαζει τους ορους διεξαγωγης της ταξικης παλης, και εμεις το αντιμετωπιζουμε με τα ιδια εργαλεια που καναμε παντα.

Μηπως λοιπον το ζητημα των τοπικων εκλογων δεν ειναι πώς να σωρρευσουμε δυναμεις εναντια στο Μνημονιο (για την υποτιθεμενη μαχη που ερχεται), αλλα πώς να χρησιμοποιησουμε τα εργαλεια που μας δινει η εμπλοκη στις τοπικες κοινωνιες για να οργανωσουμε την αντεπιθεση μας?

Ο Σαμπαντο, στην μπροσουρα “Για την Επαναστατικη Στρατηγικη Σημερα” μιλαει για ενα συστημα παραλληλης αυτοοργανωσης της κοινωνιας απεναντι στο κρατος το οποιο αποτελει κλειδι για την επαναστατικη ρηξη. Σε καθε χωρα τετοιοι σχηματισμοι αυτοοργανωσης προκυπτουν απο τις τοπικες οργανωτικες παραδοσεις. Μηπως στην Ελλαδα του 2010 η παραδοση στην οποια μπορουμε να χτισουμε ειναι ακριβως η παραδοση των “επιτροπων κατοικων”, των “γειτονιων-καστρα”, εν τελει της τοπικης αυτοδιοικησης?

Ποιο θα μπορουσε να ειναι ενα εναλλακτικο οραμα αυτοοργανωσης της Ελληνικης κοινωνιας για να αντιπολεμησει την κριση που ερχεται? Μηπως μπορουμε να παρουμε μαθηματα απο την ιστορια της εαμικης αντιστασης, που ξεκινησε ακριβως απο σχεδον σπασμωδικες τοπικες πρωτοβουλιες, βαζοντας τις ομως σε ενα πλαισιο οπου αυτες συναντιουνται συνολικα? Μηπως μπορουμε να προτεινουμε ενα απο-τα-κατω, επικεντρωμενο στην αυτοδιοικηση οραμα? Ενα συνολικο, πανελλαδικο προγραμμα οπου θα στοχευουμε σε μια “μπολιβαριανη” ομοσπονδια (αντιμνημονιακων? αντιμνημονιακων εστω) δημων?

Η προταση του Αλαβανου για “ανυπακοη” στο τοπικο επιπεδο εχει ενδιαφερον. Γιατι να μην την παμε παραπερα: καθε Αριστερος δημαρχος να κατεβει με πλατφορμα οτι θα αποδωσει στην αυτοδιαχειρηση των εργαζομενων τις δημοτικες επιχειρησεις, οτι θα διαμορφωσει τα δημοτικα τελη προς οφελος των φτωχων, πως θα βαλει τις βασεις της δημοκρατιας-της-γειτονιας που να εχει οχι συμβουλευτικο αλλα αποφασιστικο χαρακτηρα (“ολη η εξουσια στις επιτροπες!”: οτι αποφασιζουν ασπουμε οι αμεσοδημοκρατικες τοπικες επιτροπες, ακομα και αν ειναι αντιθετο στην πολιτικη της κρατουσας παραταξης θα περνιεται με εργαλειο την πλειοψηφια ακριβως της κρατουσας παραταξης), πως θα χρησιμοποιησει τις νεες καλλικρατικες δυνατοτητες προς οφελος των μεταναστων (ακομα και αν ειναι παρανομο! αστους να ψαχνονται εκ των υστερων!), πως  θα τελει γαμους μεταξυ ομοφυλων, πως θα χρησιμοποιησει την δημοτικη αστυνομια εναντια στα συμφεροντα των τοπικων παραγοντων και παει λεγοντας.

Εκθεση ιδεων κανω, ευχολογιο. Αλλα νομιζω οτι εχει νοημα να ξαναδουμε την τοπικη αυτοδιοικηση σαν εργαλειο αυτοοργανωσης.

Αριστερα και τοπικη αυτοδιοικηση

9 thoughts on “Αριστερα και τοπικη αυτοδιοικηση

  1. Θα συμφωνήσω απολύτως με την κατεύθυνση του κειμένου σου. Την μπροσούρα του Σαμπάντο δεν έχω προλάβει να την διαβάσω ακόμα, αλλά δες και το θέμα της αυτοδιοίκησης στην Ελεύθερη Ελλάδα της κατοχής. Συνοπτικά, ένα σημερινό άρθρο στην Αυγή, αλλά να αναζητήσεις το βιβλίο του Γεωργούλα Μπέικου που αναφέρει ο συντάκτης.

    Like

    1. Είναι πολύ γόνιμοι τέτοιοι προβληματισμοί γιατί το παιχνίδι στον αριστερό χώρο είναι εγκλωβισμένο σε ξιφασκίες μεγαλοστελεχών που έχουν κουράσει μεγάλες μάζες αριστερών, εναλλακτικών ή ανένταχτων ανθρώπων που δεν έχουν τίποτε να κερδίσουν από τη διαμάχη για την καρέκλα και την ιεραρχία στον γραφειοκρατικό μηχανισμό των κομμάτων.
      Από την άλλη πλευρά, πιστεύω ότι η μάχη κατά του μνημονίου όσο “χαμένη” και να μοιάζει, πρέπει να δοθεί για να εμπνεύσει όσο γίνεται την κοινωνία, και ειδικότερα την νέα γενιά για την ύπαρξη ενός άλλου δρόμου. Θα είναι νομίζω καταστροφικό να θεωρηθεί από όλους το μνημόνιο “αναγκαίο κακό” ή “μονόδρομος” όπως ακούμε από τους τσάτσους της εξουσίας και των μεγαλοεπιχειρηματικών συμφερόντων που αυτοπαρουσιάζονται ως “δημοσιογάφοι”…
      Όπως και να έχει, είναι το πιο ωραίο στοίχημα η δημιουργία δικτύων γειτονιάς που σκέφτονται και δρουν διαφορετικά, που ψάχνουν νέες διεξόδους αυτοοργάνωσης, και οι δημοτικές κινήσεις είναι μία τέτοια ευκαιρία.

      Like

  2. philalethe00 says:

    Αγαπητέ, καλησπέρα, θέτεις ενδιαφέροντα ζητήματα και τα θέτεις εν μέρει με σωστό τρόπο (-και δεν είναι βέβαια “έκθεση ιδεών”, διότι αυτό προϋποθέτει χρησιμοθηρική/βαθμοθηρική προοπτική). Κατανοώντας(και εκτιμώντας) την ευαισθησία σου, θα ήθελα παραταύτα, λ.χ., να μου πης τι ακριβώς εννοείς με το ” θα τελει γαμους μεταξυ ομοφυλων”. Εννοούμε κάποια Κρατική πιστοποίηση; Με ανησυχεί, πάντως, το γεγονός ότι όλα αυτά -παρά τις καλές προθέσεις- εμπίπτουν ακριβώς στην από τα πάνω νέα/φιλελεύθερη αριστερά που επικρίνει ο Κρίστοφερ Λας (βλ. τις σχετικές μεταφράσεις στο ιστολόγιό μου). Τις ευχές μου…🙂

    Like

    1. Συντροφε, το να “τελει γαμους ομοφυλων” το εννοω με την νομικη εννοια, οπως τον πολιτικο γαμο. Αυτο αλλωστε ειναι που ζητουν και οι LGBT κοινοτητες ανα τον κοσμο.

      Οσο για τον φιλελευθερισμο της αριστερας, η αφετηρια μου ειναι πανω κατω αυτη που πολυ περιεκτικα περιγραφει ο Αντωνης εδω.

      Like

      1. philalethe00 says:

        Μάλιστα… Κατανοητό και ευχαριστώ. Για τον φιλελευθερισμό της Αριστεράς (κάποιος άλλος θα το έλεγε αδιέξοδο Άνταμ Σμιθ), μου θυμίζει ιδιαίτερα το του Ζακ Ελλύλ ότι “σήμερα είναι όλοι αριστεροί (και όχι π.χ. αναρχοσυνδικαλιστές ή Χριστιανοί ή αναρχίζοντες Χριστιανοί) και πρώτοι πρώτοι οι αστοί”. Και αυτό, διότι φέρει κτυπητά χαρακτηριστικά της υπαρκτής αστικής τάξης. Ας πούμε, η σεξουαλικότητα… και τα περί “φύσης” και τα περί αναγκαστικής πραγμάτωσης της τάδε και της δείνα επιθυμίας ως και την αναταραχή φύλου της Butler. Μόνο που η αστική τάξη -και οι στοχαστές της- τά’λεγε πολύ καλύτερα…

        Κατανοώ, βέβαια, ότι πολλοί βρίσκονται στον χώρο αυτό από “καλοσύνη και δικαιοσύνη”, όπως κήρυττε και ο μαρξιστής Ζαν Ζωρές, αλλά δυστυχώς αυτό δεν αλλάζει τα πράγματα και πάρα πολύ.

        Τις ευχές μου! Καλή συνέχεια!!

        Like

  3. Οδυσσέας Στεριανός says:

    Δείτε τί έχει κάνει ο Σταύρος Ιατρού στην Κερατέα τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
    Πολύ σπουδαιότερα τα επιτεύγματά του (με την έννοια που αναφέρεται παραπάνω αλλά και με την τυπικά αυτοδιοικητική) από τα υπαρκτά και αξιέπαινα, ωστόσο πολυδιαφημισμένα και “πολυκανιβαλλισμένα”, του Χρήστου Κορτζίδη.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s