Για το συμφωνο συμβιωσης

Το Κομουνιστικο Κομμα καταψηφισε επι της αρχης το συμφωνο συμβιωσης (ΣΣ) με –αν καταλαβαινω καλα– δυο επιχειρηματα:

  1. Τα βασανα στη ζωη των ομοφυλων ζευγαριων μπορουν να ανακουφιστουν με αλλους τροπους, πχ συμβολαιογραφικες πραξεις, απλοποιηση νομοθεσιας.
  2. Το συμφωνο συμβιωσης οδηγει στην υιοθεσια παιδιων απο ομοφυλα ζευγαρια που θα ειναι προβλημα γιατι (α) οι επιστημονες δεν εχουν καταληξει αν ειναι καλο ή κακο και (β) γιατι τα παιδια χρειαζονται πατρικα και μητρικα προτυπα.

Και τα δυο επιχειρηματα κατα τη γνωμη μου δεν αντεχουν σε σοβαρη κριτικη — και για αυτο το λογο υποψιαζομαι οτι θα τα δουμε να αναθεωρουνται στο μελλον, ελπιζω στην κατευθυνση αλλαγης στασης. Μαλιστα ειμαι αισιοδοξος, γιατι βλεπω κειμενα σαν αυτο, αυτο και αυτο που σημαινει οτι αν γινει εφικτο να υπαρξει διαλογος χωρις κραυγες η λογικη θα επικρατησει. Παμε στα επιχειρηματα:

1.

“Τα βασανα στη ζωη των ομοφυλων ζευγαριων μπορουν να ανακουφιστουν με αλλους τροπους, πχ συμβολαιογραφικες πραξεις, απλοποιηση νομοθεσιας.” Ενα ομοφυλο ζευγαρι ποσες τετοιες ειδικες διευθετησεις θα πρεπει να σκεφτει προκαταβολικα να κανει? Οκει το κληρονομικο, τωρα το ξερουμε ολοι. Σε ποσες αλλες υποπεριπτωσεις της ελληνικης γραφειοκρατιας μπορει να πιαστει ενα ομοφυλο ζευγαρι ωστε να πρεπει να φυλαχτει προκαταβολικα με συμβολαιογραφικες πραξεις? Και μαλιστα, αν γινει κατι τετοιο, θα συμβει ακριβως στο σημειο που το ζευγαρι θα χρειαζεται τις οποιες προστατευτικες ρυθμισεις. Και ακομα περισσοτερο, σαν κομουνιστες μιλαμε για τη λαικη ομοφυλη οικογενεια που δεν εχει να τρεχει στους συμβολαιογραφους καθε λιγο. Μηπως αν υπηρχε ενας τροπος να τις μαζεψουμε σε ενα πακετο και να μπορει ενα ζευγαρι να κανει μονο μια συμβολαιογραφικη πραξη, να ξεμπερδευει μια και καλη με ολες τις υποπεριπτωσεις και τις ανθυπολεπτομερειες… Χμ… Ναι.

Απο κει και περα, διαβαζω και ερωτηματα σχετικα πχ με τις πολυγαμικες σχεσεις. Οταν μιλαμε για την πολυγαμια πρεπει να καταρχην να αναγνωρισουμε οτι σε μια κοινωνια που ακομα ντρεπεται να ονομασει τη συμβιωση δυο ερωτευμενων γυναικων “γαμο”, η εννοια της πολυγαμιας ειναι πολυ συγκεκριμενη και πολυ σαφως χρωματισμενη απο το πατριαρχικο παρελθον. Ή μηπως εχει ξεπερασει η Ελληνικη κοινωνια τις λεξεις “τσουλα” και “γαμιας”? Χτυπαμε δηλαδη αμεσως στην πορτα του φεμινιστικου κινηματος. Συγκεκριμενη αναλυση της συγκεκριμενης καταστασης, οχι αερολογιες περι συμβιωσης με 50 ατομα.

Και μιας και ανεφερα το φεμινιστικο κινημα: ενιοτε διαβαζει κανεις αντιρρησεις στο να ασχολειται το ΚΚΕ με το θεμα των ΛΟΑΤ δικαιωματων που λενε οτι δεν προκειται για ταξικο θεμα. Οποιοσδηποτε το λεει αυτο θα πρεπει να εξηγησει γιατι η απελευθερωση της γυναικας ειναι ταξικο θεμα. Γιατι το ΚΚΕ εχει υιοθετησει την σωστοτατη πρακτικη να μιλαει συγκεκριμενα για την εργατρια και οχι γενικα για ολους τους εργατες χωρις διαχωρισμους φυλου? Και μαλιστα να εχουμε υποψη οτι οταν το ΚΚΕ σηκωνε το φεμινιστικο ζητημα οι αποψεις της ελληνικης κοινωνιας για τις γυναικες ηταν ταξεις μεγεθους χειροτερες απο οτι ειναι σημερα για τους ΛΟΑΤ.

Τελος, οπως εχει συζητηθει και αλλου, το θεμα δεν ειναι μονο το νομικο και των δικαιωματων. Ειναι επισης και να βγει μια ολοκληρη κατηγορια ανθρωπων απο το περιθωριο. Να σταματησει η καταδιωξη και ο κοινωνικος αποκλεισμος. Ειναι αυτο που εγραψε η Ελενα Ακριτα: “Είναι όλοι αυτοί που λένε το μνημειώδες ‘δεν με νοιάζει τι κάνει ο γκέι στο κρεβάτι του’. Μα έρωτας δεν είναι το κρεβάτι, ρε μαλάκα. Έρωτας, δεν είναι η κλειστή πόρτα. Έρωτας είναι η κοινή ζωή, είναι οι κοινοί φίλοι, είναι τα κοινά δικαιώματα.” Οι οργανωσεις ΛΟΑΤ εχουν βαλει το συμφωνο συμβιωσης σαν τακτικο στοχο στη στρατηγικη τους να καταπολεμησουν την περιθωριοποιηση. Αν σαν κομουνιστικο κομμα λεμε οτι δε χρειαζεται αυτος ο στοχος σαν ενδιαμεσος σταθμος, οκει να το δουμε: ποια ειναι η εναλλακτικη μας τακτικη, ποιο ειναι συγκεκριμενα το προγραμμα μας για την καταπολεμηση της περιθωριοποιησης, ποιες ειναι οι πολιτικες δρασεις που κανουμε, ποιες ειναι εστω οι συμμαχιες που χτιζουμε? (Χρησιμοποιω καταχρηστικα το πρωτο πληθυντικο για να δειξω οτι δεν κουναω δαχτυλο αλλα καταθετω προβληματισμο.)

2.

“Το συμφωνο συμβιωσης οδηγει στην υιοθεσια παιδιων απο ομοφυλα ζευγαρια που θα ειναι προβλημα γιατι (α) οι επιστημονες δεν εχουν καταληξει αν ειναι καλο ή κακο και (β) γιατι τα παιδια χρειαζονται πατρικα και μητρικα προτυπα.” Καταρχην εδω εχουμε ενα παραξενο λογικο αλμα. Η θεση οτι η επιστημη δεν εχει κατασταλαξει μετατρεπεται ξαφνικα σε “τα παιδια χρειαζονται προτυπα”, δηλαδη μια κατασταλαγμενη θεση.  Εχουμε δηλαδη ενα διλλημα μεταξυ δυο θεσεων να μετατρεπεται αυθαιρετα σε καταφαση της μιας απο τις δυο θεσεις. Error.

Περα ομως απο την λογικη ασυνεπεια της θεσης αυτης, πρεπει να δουμε και οτι και τα δυο σκελη της ειναι προβληματικα.

Σχετικα με το πρωτο σκελος: ΔΕΝ υπαρχει σοβαρη διαμαχη μεταξυ των ερευνητων. Οι επιστημονες μελετουν τις οικογενειες των ΛΟΑΤ απο τη δεκαετια του ’70 και τα αποτελεσματα ειναι σαφη. Η APA (Αμερικανικη Ψυχιατρικη Ενωση) λεει σταρατα:

“On the basis of a remarkably consistent body of research on lesbian and gay parents and their children, the American Psychological Association (APA) and other health professional and scientific organizations have concluded that there is no scientific evidence that parenting effectiveness is related to parental sexual orientation. That is, lesbian and gay parents are as likely as heterosexual parents to provide supportive and healthy environments for their children. This body of research has shown that the adjustment, development and psychological well-being of children are unrelated to parental sexual orientation and that the children of lesbian and gay parents are as likely as those of heterosexual parents to flourish.”

Παρομοιες δηλωσεις εχουν βγαλει διαφορες αλλες επαγγελματικες ενωσεις, και απο αλλες χωρες οπως πχ του Καναδα, της Αυστραλιας. Μερικα λινκς υπαρχουν στο αρθρο της Wikipedia παραπανω, και οποιος ενδιεφερεται να μαθει, ψαχνει. Γενικο συμπερασμα: ΔΕΝ υπαρχει καποια μεγαλη επιστημονικη διαμαχη για το θεμα, τουλαχιστον οχι περισσοτερο απο την επιστημονικη διαμαχη για την κλιματικη αλλαγη. Η μεγαλη πλειοψηφια της επιστημονικης ερευνας εχει καταληξει σε συγκεκριμενα συμπερασματα. Οι οποιες μειοψηφουσες φωνες εχουν τη θεση και το ρολο τους στην εξελιξη των επισημονικων ιδεων αλλα δεν πρεπει να τις φουσκωνουμε και να προσποιουμαστε οτι οι επιστημονες διαφωνουν.

Σχετικα με το δευτερο σκελος: πρωτον, τα επιστημονικα συμπερασματα που μολις ανεφερα την διαψευδουν. Κατα δευτερον, ακομα και αν δεν υπηρχαν αυτα τα επιστημονικα συμπερασματα, η θεση παλι δε στεκει. Ειναι προτιμοτερο ενα παιδι να ζει σε ιδρυμα ή σε με δυο μαναδες/πατεραδες? Μηπως θα πρεπει να αφαιρειται η κηδεμονια των παιδιων απο μονογονεικες οικογενειες? Τι γινεται με τα παιδια διαζευγμενων κηδεμονων που βρισκονται σε σταθερη σχεση με ατομο του ιδιου φυλου? Οι γιαγιαδες/παπουδες/θειοι δεν ειναι επαρκη εμφυλα προτυπα? Και κατα τριτο: ποιο ακριβως ειναι το περιεχομενο των λεξεων “αντρικο και γυναικειο προτυπο”? Ειναι αδυνατον να το περιγραψει κανεις συγκεκριμενα χωρις να αναπαραξει ενα σωρο φαλλοκρατικα στερεοτυπα. Τι δουλεια εχουμε εμεις μ’αυτα?

Με λιγα λογια, η επιχειρηματολογια εναντια στο ΣΣ ειναι σαθρη. Και αν εγω με την απλη λογικη μπορω να φερω τοσες αντιρρησεις, ποσο μαλλον που εχουν γραφτει πολυ πιο σοβαρα κειμενα με καλυτερη θεωρητικη θεμελιωση.

Το θεμα ομως δεν τελειωνει εδω. Γιατι, ενταξει, τελικα το ζητημα δεν ειναι η θεση του ενος ή του αλλου κομματος, αλλα το τι συμβαινει στην κοινωνια, μιας και την ιδια στιγμη, εχει ξεκινησει το Pinkwashing της κυβερνησης, η εργαλειοποιηση δηλαδη προοδευτικων μεταρρυθμισεων ως καροτο για να μην φωναζουμε πολυ οταν μας χτυπουν με το μαστιγιο της καπιταλιστικης βαρβαροτητας.   Και αυτο που βλεπουμε ειναι οτι την ιδια στιγμη που η κυβερνηση Τσιπρα σπρωχνει το ΣΣ, ταυτοχρονα υλοποιει ενα προγραμμα που χτυπαει αλυπητα μεταξυ αλλων και την μεγαλη πλειοψηφια των ΛΟΑΤ. Η κυβερνηση και τα αστικα κομματα τους βλεπουν μονοσημαντα ως οριζομενους απο ενα μονο χαρακατηριστικο της ταυτοτητας τους και επιλεγουν να τους αγνοουν ως καταπιεζομενους στους χωρους δουλειας τους. Εμεις ξερουμε καλυτερα.

Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε
για να ξεχωρίσουμε, αδελφέ μου,
απ’ τον κόσμο.
Εμείς τραγουδάμε
για να σμίξουμε τον κόσμο.

Για το συμφωνο συμβιωσης

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s