Παρακατω οι διαφορες (εως τωρα μισο-αγραφες) συνηθειες, συμβασεις και πολιτικες για διαφορα θεματα που αφορουν το παρον ιστολογι. Με τη σειρα: αδεια χρησης και πνευματικα δικαιωματα, πολιτικη και συνηθειες σχολιασμου, μπλογκρολ και γενικο ντισκλειμερ. Ναι, ειχα πολυ ελευθερο χρονο σημερα.
Σημειωση ορολογιας: λεμε “ιστολογι” οπως λεμε “κομπολοι” και οχι “ιστολογιο”. Επισης λεμε “ιστολογια” οπως λεμε “κομπολογια”, οχι οπως λεμε “απουσιολογια”.
Νειμινγκ κονβενσιονς
Το ονομα του ιστολογιου, καταρχην γραφεται ολοκληρο με το αστερι: “Black Cat ★ Red Cat”. Αμα δε σας βρισκεται το αστερακι, το αντικαθιστατε ειτε με κομμα, ειτε με “*”. Προεκυψε σαν ονομα μετα απο μια περιοδο εκστατικης αφοσιωσης στις ταινιες του Κουστουριτσα, και ειδικα στο καρναβαλι της ταινιας “Μαυρη Γατα, Ασπρος Γατος”. Μετα διαβασα την αποψη του Ζιζεκ για την Κουστουριτσεια εικονα των Βαλκανιων και ντραπηκα λιγο, αλλα ειχε κολλησει το ονομα και το παρατησα. Λιγο αργοτερα, συνειδητοποιησα οτι το ονομα ειναι ενα πολυ ωραιο re-appropriation της διασημης φρασης του Deng Xiaoping: “I don’t care if it’s a white cat or a black cat. It’s a good cat so long as it catches mice.” Με αλλα λογια, αγορα ή σοσιαλισμος δεν μας νοιαζει, η Κινα να παει μπροστα. Ε, την παιρνουμε τη φραση πισω: “I don’t care if it’s a black cat or a red cat. It’s a good cat so long as it is revolutionary.”
Λαισενσινγκ
Ειμεθα (πληθυντικος μεγαλοπρεπειας) σταθεροι υποστηρικτες της εννοιας του free culture. Ταυτοχρονα πιστευωμε πως καθε τι που παραγεται στη σφαιρα των ιδεων απο τουδε και στο εξης πρεπει εθελοντικα να τοποθετειται στη σφαιρα της ελευθερης πληροφοριας. Διακρινουμε επισης τα σαφη ορια μεταξυ των προιοντων ελευθερης κουλτουρας και των προιοντων της “πειρατειας” και πιστευουμε πως η δευτερη βλαπτει σοβαρα την πρωτη και στην πραγματικοτητα ωφελει τη διαιωνιση της φεουδαρχιας της “πνευματικης ιδιοκτησιας”. Γιαυτο προσπαθουμε ο,τι φτιαχνουμε εδω στο ιστολογι να βρισκεται σαφως μεσα στη σφαιρα του free content.
Οπως μπορει κανεις να δει και στην πλαινη στηλη, το περιεχομενο του ιστολογιου παρεχεται εις το κοινον υπο την αδεια Creative Commons Attribution-Share Alike. Αν προκειται για αναδημοσιευσεις σε αλλα ιστολογια ή σε σοσιαλ μιντια ή τελοσπαντων σε μη κερδοσκοπικα μεσα (περιλαμβανω τα μπλογκς με διαφημισεις, αρκει να μην αποτελουνται κυριως απο διαφημισεις) με τα οποια δεν εχω καποιο ιδιαιτερο προβλημα (δεν τυχαινει να μη τα γουσταρω ρε παιδι μου), δεν με νοιαζει η αδεια, αναδημοσιευστε ελευθερα και χωρις περιορισμους.
Διατηρω ομως το δικαιωμα να γινω στριμμενος με την αδεια αν χρησιμοποιηθει περιεχομενο για κερδοσκοπικους σκοπους, αν χρησιμοποιηθει απο “αστικα μεσα ενημερωσης” ή αν χρησιμοποιηθει απο σελιδες με τις οποιες εχω σοβαρη διαφωνια (ξερουν αυτοι). Με το “στριμμενος με την αδεια” εννοω οτι απαιτω να πληρουνται οι προυποθεσεις της αδειας, περιλαμβανομενης και της συμβατοτητας των αδειων στα derivative works.
Εν γενει, οι εικονες που συνοδευουν το κειμενο, οταν δεν ειναι δικιας μας παραγωγης, βρισκονται επισης κατω απο παρομοιως copyleft αδειες χρησης. Σπανιοτατα χρησιμοποιω εικονες οι οποιες δεν υπαγονται σε copyleft καθεστως. Σε αυτες τις περιπτωσεις επικαλουμαι την εννοια του fair use (“fair dealing” εδω στον Καναδα). Δικηγορος δεν ειμαι, αλλα νομιζω οτι κατι τετοιο ειναι αρκετο. Σε καθε περιπτωση, αν ειστε ο ιδιοκτητης των δικαιωματων της εικονας και μου ζητησετε να την κατεβασω θα το κανω ασυζητητα.
Τελος, embedded μεσα, οπως πχ βιντεο απο το Youtube δεν ειναι φυσικα copyleft (εκτος και αν το δηλωνουν ρητα) και το εμπεντιγκ το κανω θεωρωντας πως απο τη στιγμη που μου δινεται η δυνατοτητα απο το Youtube να τα κανω embed, αυτο ειναι νομιμο (φανταζομαι με καποια εννοια fair use).
Κομμεντ πολισι
Τα παρακατω τα εχω γραψει παλιοτερα στην αναρτηση με τιτλο “I will not apologize” και πρεπει να θεωρουνται απο τους σχολιαστες σαν την πολιτικη σχολιων για το ιστολογι μου:
[Παρα την συχνη παρανοηση για το αντιθετο,] το καθε ιστολογι ξεχωριστα δεν ειναι δημοσιος χωρος. Ολα μαζι δημιουργουν ενα δημοσιο χωρο, ομως το καθενα ξεχωριστα ειναι ιδιωτικη υποθεση, και σαν τετοια, η πολιτικη απεναντι στα σχολια ειναι αποκλειστικα στην αυθαιρετη προαιρεση του ιδιοκτητη.
Οταν λοιπον κοβονται τα ανωνυμα σχολια, ή καποια σχολια που απλα δεν γουσταρει ο ιδιοκτητης του ιστολογιου, αυτο δεν ειναι λογοκρισια: ο “κομμενος” σχολιαστης μπορει καλλιστα να παει να ανοιξει το δικο του μπλογκ και να λεει οτι θελει. Στον δικο μου τον χωρο ομως, τους κανονες τους βαζω εγω οπως μου αρεσει και τους αλλαζω οπως και οποτε και οσο συχνα μου κατεβει , τελεια και παυλα.
Εδω στο Black Cat * Red Cat, η πολιτικη δημοσιευσης σχολιων ειναι απλη: μπορει να σχολιασει ο καθενας, με ευθυνη δικια του. Τα σχολια του καθε σχολιαστη απηχουν αποκλειστικα τον ιδιο και δεν δεσμευουν εμενα. Ακομα και ετσι ομως, διατηρω το δικαιωμα να επεμβαινω στα σχολια που για οποιονδηποτε λογο δεν μου αρεσουν. Το εχω κανει. Πολυ σπανια (μια ή δυο φορες αν θυμαμαι καλα) αλλα το εχω κανει.
Σιγουρα, δεν ειναι μια εντελως δικαιη και τιμια “συμφωνια”: εισαι ελευθερος να γραφεις οτι θες μεχρι να αποφασισω εγω οτι δεν εισαι, και ταυτοχρονα εχεις και την πληρη ευθυνη οσων γραφεις, με τη δικια μου την ουρα απεξω. Αλλα, πολυ απλα, τους κανονες εδω τους βαζω εγω. Τιμιοι – ξετιμιοι, δικαιοι – ξεδικαιοι, αυτοι ειναι, και αλλαζουν οποτε και οπως θελω.
Και δεν νιωθω την παραμικρη αναγκη να απολογηθω για αυτο!
Στα παραπανω προσθετω τους παρακατω κανονες (τους οποιους εφαρμοζω κατα το δοκουν): οχι χυδαια βρισιδια (σημειωνω ομως οτι δεν ειναι ολα τα βρισιδια χυδαια), οχι βρισιδια εναντιον μου και εναντιον αλλων σχολιαστων ή ιστολογισταδων, μη πτυετε και μη βριζετε τα θεια (σοβαρα τωρα) και μην τρολαρετε εν γενει. Το τι ειναι τρολαρισμα, το αποφασιζω εγω!
Κατι ακομα που δεν ειμαι σιγουρος οτι ανηκει εδω, αλλα μιας και το θυμηθηκα ας το πω. Ολοενα και πιο συχνα συμβαινει να μου αφησει καποιος ενα σχολιο το οποιο εγω να μην απαντησω ποτε. Αυτο εν γενει μπορει να γινεται γιατι δεν προλαβαινω να απαντησω, γιατι το σχολιο βαζει ζητηματα που απαιτουν ενεργεια για να τα σκεφτω και ειμαι πολυ κουρασμενος, γιατι ειπα οτι θα απαντησω αργοτερα και το ξεχασα, γιατι ο σχολιαστης τα λεει μια χαρα και δεν εχω να προσθεσω κατι, κτλ. Πιο σπανια, συμβαινει να μην απαντησω γιατι θεωρω οτι το σχολιο ειναι τρολια ηπιου βαθμου (χωρις βρισιδια πχ) και δεν θελω να δωσω συνεχεια.
Μπλογκρολ
Πιο παλια ειχα ενα τεραααστιο μπλογκρολ, γιατι ενιωθα την αναγκη να λινκαρω πισω σε οποιονδηποτε με λινκαρε. Μετα που μεγαλωσα, καταλαβα οτι δεν ειναι αυτος ο σκοπος του μπλογκρολ. Ακομα περισσοτερα το link trading το θεωρω περιττο και σε ενα βαθμο “ανεντιμο” (γιαυτο και αν μου ζητησει κανεις κατι τετοιο συνηθως θα τον αγνοησω διακριτικα).
Αλλοι ιστολογισταδες συντηρουν τεραστια μπλογκρολ (συχνα αλφαβητικα!) με οσο το δυνατον περισσοτερα ελληνοφωνα ιστολογια. Προσωπικα κατι τετοια τα βρισκω ψιλοαχρηστα. Τα λινκς που εχω εγω στο μπλογκρολ μου ειναι προς σελιδες φιλων (με την παραδοσιακη εννοια) και συγγενων (ναι, η φαμιλια εχει αλλα τρια ιστολογια). Επισης, και λινκς σε μερικους απο τους ανθρωπους που εχω φτασει να εκτιμω μεσα απο τα ιστολογια τους καθως και σε σαιτ που γουσταρω γιατι ετσι. Νεο πολισι: τα λινκς στο μπλογκρολ ειναι ενα απειροελαχιστο σετ απο ενδιαφεροντα μερη στο ιντερνετ. Αφαιρεσα φιλους και γνωστους, αλλα ριχτε μια ματια και στα σελεξιονς.
Ντισκλειμερ
Αρχη βασικη, λαθη ειμαστε ανθρωπους κανουμε. Αμα παραφερθουμε καμια φορα, βαρατε μας αλλα με το γαντι.
Α, επισης:
Kι αν είστε κάποιος άρχοντας και παρεξηγηθείτε
στα όργανά μου μια χαρά χωράει να γραφτείτε