Διαβαζω (h/t) τα παρακατω και φρικαρω:
«Δεν δεχόμαστε, σε καμία περίπτωση, ότι μπορεί να μεταδοθούν τα μικρόβια της νέας γρίπης, μέσω της Θείας Κοινωνίας» δήλωσε ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος.
Όπως ανέφερε, τα κοχλυάρια με τα οποία μεταλαμβάνουν οι πιστοί είναι ασημένια και για το λόγο αυτό δεν υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης. «Σύμφωνα με επιστημονική γνωμοδότηση, τα μικρόβια, αν υπάρξουν, χάνονται πάνω στο ασήμι» εξήγησε.
Πρόσθεσε ακόμη ότι και από την πλευρά της πίστης, η Εκκλησία δεν δέχεται ότι μπορεί να γίνει μετάδοση, λέγοντας πως «είναι σαν να λέμε ότι δεν θα χρησιμοποιήσουμε κουτάλια στα σπίτια και στα εστιατόρια, διότι μπορεί να μεταδοθεί η γρίπη».
Καταλήγοντας ανέφερε πως με βάση τις οδηγίες της Ιεράς Συνόδου και του υπουργείου Υγείας, το εκκλησίασμα θα ενημερωθεί για τα μέτρα πρόληψης, χωρίς, όπως είπε, να υπάρξει πανικός.
Αυτα ειναι εξωφρενικα πραγματα απο δυο αποψεις: την επιστημονικη και την εκκλησιαστικη. Δεν θα εστιασω στην επιστημονικη αποψη, ειναι νομιζω προφανες οτι αν ο Ανθιμος θελει να κανει τετοιου ειδους δηλωσεις, καλυτερα να μας πει ποια ειναι αυτη η “επιστημονικη γνωμοδοτηση”, να δουμε ποιος την εκανε, με ποια μεθοδο κατεληξε στα συμπερασματα του και πού δημοσιευτηκε. Αν ειναι να μιλαμε με …επιδημιολογικους ορους, να το κανουμε σωστα και να μην πεταμε μπαρουφες γυρω γυρω. (edit: δειτε για παραδειγμα τι λεει ενας γιατρος για ολα αυτα)
Θελω ομως να εστιασω στην εκκλησιαστικη πλευρα, γιατι απο μια τετοια αποψη, αυτα που ειπε ο Ανθιμος ειναι να βγαινεις απο τα ρουχα σου! Δεν ξερω αν ταιριαζει καλυτερα να μιλησει κανεις για εκκοσμικευση, φονταμενταλισμο, θεολογικη αμορφωσια ή απλα για βλακεια!
Μιλαει ο Ανθιμος για το Ευχαριστιακο μυστηριο σαν να μιλαμε για ξερωγω καθαριοτητα ή για υγειονομικους κανονες. Ειναι πολυ χαρακτηριστικο του φονταμενταλισμου να εκχυδαιζει εντελως την πιστη. Στην περιπτωση μας, ο Ανθιμος μας λεει οτι επειδη ειναι θεια Κοινωνια, τα μικροβια δεν μεταδιδονται. Εκχυδαιζει την πιστη λεγοντας οτι …με βαση την πιστη δεν δεχομαστε οτι μπορει να γινει μεταδοση. Ποσο απεχει αυτο απο το “με βαση την πιστη δεν δεχομαστε οτι υπαρχει βαρυτητα”? Η πιστη αναγεται σε αξιωση επιστημονικης γνωσης, με τον ιδιο τροπο που οι τρελαρες στην Αμερικη μιλανε για Intelligent Design και για irreducible complexities οχι απο θεολογικη αλλα απο επιστημονικη αποψη. Λιγο ακομα και θα μας περιγραψει ο Ανθιμος οτι οταν ο παπας λεει “τα σα εκ των σων” ειδικα αντισωματα, τα ☧-μεταληψοσωματα, εμφανιζονται θαυματουργως στον αρτο και τον οινο τα οποια ανθιστανται στους ιους και τα βακτηριδια.
Ή, για να το θεσουμε αλλιως, αν δηλαδη δεν χρησιμοποιηθουν ασημενια κοχλυαρια, θα πρεπει οι πιστοι να μην κοινωνησουνε?!?
Ειναι πολυ συμβολικος της εκκοσμικευσης ο τροπος που ο Ανθιμος αναφερεται στο ασημι. Ουτε λιγο ουτε πολυ, μας λεει οτι χωρις το ασημι, η ενορια δεν θα μπορουσε να εκκλησιαστει και να γινει Ευχαριστιακη κοινοτητα, δηλαδη Εκκλησια. Το ασημι που προφυλασσει την υγεια του καθενα ειναι ο εγγυητης οτι μπορει το εκκλησιασμα να εμπιστευτει τον πλησιον… Η “εκκλησια” που εχει στο μυαλο του ο Ανθιμος δεν εχει στη βαση της την Ευχαριστια, εχει το …ασημι. Ο καθενας στο καβουκι του, με τις “θρησκευτικες του πεποιθησεις” του, και μετα “εκτελει τα θρησκευτικα του καθηκοντα”, με προσοχη μην “λερωθει” και μη “μολυνθει” απο τους αλλους τους μολυσμενους. Ε οχι! Η Ευχαριστια ειναι πραξη Πιστης και μαλιστα παντα μεσα στην Παυλιανη “κοινοτητα των Πιστων”, στην ενορια, στο εκκλησιασμα, μαζι με τον “λερωμενο” πλησιον.
Υπαρχουν και αλλες χυδαιες πλευρες στον συλλογισμο του Ανθιμου. Ισως η μεγαλυτερη προστυχια ειναι στο πώς αφαιρει καθε εκκλησιαστικη ουσια απο την ιδια την Ευχαριστια. Οταν ο Χριστιανος κοινωναει, κοινωναει σαρκα και αιμα Χριστου, του ιδιου του Θεου του! Αντιγραφω απο το σχετικο αρθρο στο OrthodoxWiki τα λογια του Ιησου απο το κατα Ιωαννη:
“ἐγώ εἰμι ὁ ἄρτος τῆς ζωῆς. οἱ πατέρες ὑμῶν ἔφαγον τὸ μάννα ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ ἀπέθανον· οὗτός ἐστιν ὁ ἄρτος ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβαίνων, ἵνα τις ἐξ αὐτοῦ φάγῃ καὶ μὴ ἀποθάνῃ. ἐγώ εἰμι ὁ ἄρτος ὁ ζῶν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς· ἐάν τις φάγῃ ἐκ τούτου τοῦ ἄρτου, ζήσεται εἰς τὸν αἰῶνα. καὶ ὁ ἄρτος δὲ ὃν ἐγὼ δώσω, ἡ σάρξ μού ἐστιν, ἣν ἐγὼ δώσω ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς.”
Οπου βεβαια εδω “ζωη” ειναι η ιδια Ζωη που λεμε στο πιστευω “προσδοκω ανασταση νεκρων και ζωη την αιωνια”. Η Ευχαριστια ειναι κορυφαια στιγμη εκκλησιαστικου βιωματος, χωρις αυτην δεν υπαρχει Εκκλησια. Και ειναι πραξη πιστης, και η πιστη δεν μπορει παρα να ειναι παραλογη, σαν την πιστη του Πετρου που καβαλαει την κουπαστη της βαρκας για να περπατησει πανω στα νερα. Εχει καταλαβει ο Ανθιμος ποιανου Θεου ειναι κληρικος? Εχει παρει χαμπαρι το “ζωην την αιωνιαν” και τι αυτη σημαινει? Στοχος του Χριστιανου ειναι η ενωση με τον Θεο, που κατεξοχην γινεται μεσω την Ευχαριστιας. Δεχεται ο Ανθιμος δηλαδη οτι ο Χριστιανος μπροστα στην Ευχαριστια θα κατσει να σκεφτει την …γριπη? Σα να λεμε οτι ο Πετρος πριν ορμησει προς τον Χριστο θα κατσει να σκεφτει μηπως τυχον την ωρα που περπαταει πανω στα νερα του βραχουν οι καλτσες και πουντιασει!
Λοιπον, αυτα ειναι γελοιοτητες. Αν θελουμε να κανουμε επιστημονικη κουβεντα, παρακαλειται ο Ανθιμος να το βουλωσει, για να ακουσουμε τι εχουν να πουν οι επιστημονες. Αν παλι μιλαμε εκκλησιαστικα, ο Χριστιανος που φοβαται να κοινωνησει μπας και …μολυνθει μαλλον εχει πολυ σοβαροτερα προβληματα με την πιστη του παρα με τις γριπες και ειναι πολυ κριμα που για πνευματικο ποιμενα μπορει να εχει τον φαμφαρολογουντα Ανθιμο… Τα πραγματα ειναι απλα: αν πιστευεις στην Ανασταση, δεν φοβασαι καμια γριπη και η ολη κουβεντα ειναι περιττη. Αν δεν πιστευεις, δεν εχεις κανενα λογο να κοινωνησεις.
Leave a comment